zondag 25 augustus 2013

Protest


Gideon en Martine maken falafel, taboeleh en nog meer lekkere dingen!

Ik stort niet in na het feest van gisteren, niet fysiek omdat ik te 'lang' en te 'veel' dingen heb gedaan en ook niet emotioneel vanwege alle aandacht voor mij en mijn kanker. Er gebeurt niet zoveel met me vandaag. Ik ben wel een beetje moe, maar vind dat niet vreemd na gisteren. Ook als ik geen kanker heb, word ik moe van feestjes, dat kost me emotioneel vaak net iets te veel. Dat doe ik zelf, ik wil er altijd van alles van. Ik heb het gevoel dat er momenteel niet zoveel te willen valt en dat ik me maar beter kan overgeven en dat lukt me redelijk al met al.

Ik lees een paar hoofdstukken in PAAZ van Myrthe van der Meer en verbaas me enorm over een vertelling aangaande een meneer die op de PAAZ terecht komt, terwijl hij daar niks te zoeken heeft. Hij heeft terminale kanker, maar er is geen bed vrij in de hospice en zijn kamer verderop in het ziekenhuis is nodig voor een nieuwe patiënt. Wat zeg je me nou?! Die man, die volgens de vertelling helemaal niks meer heeft behalve pijn, wordt even 'geparkeerd' op de PAAZ? Aan de 'goden' overgeleverd, het kan je zomaar gebeuren! In en in triest! Mocht mijn kanker ooit terminaal zijn, dan heb ik tenminste nog wat te zoeken op de PAAZ. Gideon zou het zo omschrijven: 'Jij bent een gek met papieren'. Maar wat deze man overkomt is godgeklaagd.

Wij leven in een land waar democratie soms in de ban wordt gedaan door onze eigen politiek leiders. Waar gemord wordt aan normen en waarden. Zo heeft men in Den Haag bedacht dat mensen met een chronische, psychiatrische aandoening zelf maar 200 euro bij moesten gaan dragen aan deze zorgkosten ingaande 2012. Waarom alleen chronische patiënten uit de psychiatrie, waarom geen mensen met reuma of diabetes dan? Het zal wel, dat in de psychiatrie de kosten de pan uit rijzen of zo'n soort reden, het boeit me niet, het is ONDEMOCRATISCH! Dat de BTW op 'luxe goederen' naar 21% is gegaan, dat snap ik veel beter, dat geldt voor iedereen. Dat is dus DEMOCRATISCH.

De maatregel om chronisch, psychiatrisch patiënten een extra eigen bijdrage te laten betalen, bovenop het eigen risico, dat iedere chronisch zieke patiënt die medicatie gebruikt natuurlijk sowieso kwijt is, is beledigend, het is stigmatiserend. Uit protest ben ik toen spontaan met al mijn medicatie gestopt, daar had ik niemand mee behalve mezelf. Gelukkig ben ik niet gestopt met mijn behandelaars en ben ik met zachte hand weer teruggezet op medicatie, voordat het helemaal fout ging. Dan maar betalen.
Ook al is de regeling per 2013 weer ingetrokken, de stigmatisering van GGZ valt niet terug te draaien. 

De meeste chronisch zieke patiënten, met ieder soort denkbare aandoening, hebben in meerdere of mindere mate problemen hebben met het meekomen in het algemeen geldende maatschappelijk werkproces. Mensen hebben tegen wil en dank moeten leren leven met beperkingen. Mensen hebben hun dromen over een gewenste opleiding en/of gewenste carrière moeten laten varen. Chronisch zieke patiënten horen over het algemeen niet bij de best bedeelden of dit nu gaat over fysieke of emotionele constitutie of over inkomsten. Hoe haalt men het in het hoofd om deze mensen eens extra 'aan te pakken' door ze in een hoek te zetten met ezelsoren op ze en te beboeten! Het is om te janken!

Illustratie 'Postbus 51' door Micha Wertheim 27 januari 2012 
bron: http://www.michawertheim.nl


onderschrift afbeelding:
Per 1 januari is de eigen zorgbijdrage voor mensen met een psychiatrische aandoening flink gestegen. Wilt u in aanmerking komen voor een lagere eigen bijdrage, probeer dan eens een echte ziekte, kanker bijvoorbeeld.