donderdag 1 augustus 2013

Noodkreet


Iemand schrijft: 'Zet 'm op Godverdomme!'

Gisteravond ben ik met Jackie naar de 'Bling Ring' geweest, een film van Sofia Coppola over een waargebeurd verhaal waarbij pubers inbreken in huizen van bekende Hollywood sterren, om zich zo te wentelen in de wereld van glamour waar ze zelf graag ook bij willen horen. Het is een bijzonder verslag, je kunt het nauwelijks een verhaal noemen. Ik ben onder de indruk van de overdaad aan 'spullen' in de 'beroemde huizen'. De sterren zijn niet de Goden en Godinnen, dat zijn de vormgevers van al die spullen en nog veel hogere Goden zijn diegene die deze spullen vermarkten.

Tijdens de film begin ik te menstrueren, lekker handig. Ik vind het wel prima, ik lig dan in ieder geval niet over anderhalve week op de operatietafel ook nog ongesteld te wezen, dat is pas erg!

Na de film drinken we bier op het plein, we hebben een donker hoekje gevonden op het terras naast de kerk. Strato komt ook nog wat drinken. Het is donker buiten, maar warm, warm, heet!

Ik ben hypomaan en heb een niet te temmen spanningshoofdpijn. Als Jackie naar huis is omdat zij morgen moet werken, daar hebben Strato en ik geen 'last' van, raak ik in een verhitte discussie over mijn situatie met Strato. Hij maakt zich terecht zorgen. Hij zou graag zien dat ik mijn hypomanie een tandje terugschroef, bang dat ik straks in een diepe depressie val. Ik zeg hem dat ik al weet dat ik straks in een diepe depressie val. Volgens Strato kan ik dat niet gebruiken 'straks' dus alles wat ik zou kunnen doen nu, om straks die depressie minder diep te maken, zou ik moeten doen. Zelf maak ik me nu meer zorgen over de hypomanie, die is hevig, als het maar geen psychose wordt. Als ik er nog eens goed over nadenk, besef ik dat het geen psychose zal worden. Ik heb alle praktische zaken nog voldoende onder controle en dat is een goed teken, ik heb nog nooit een psychose gehad en voordat het uit de hand zal lopen, is het allang 12 augustus en dan word ik 'neergestoken' op de operatietafel. De depressie kan dan beginnen.

Ik hoor Strato, ik snap Strato, Hel Strato heeft gelijk, maar WAT moet ik doen dan? Ik kan niet anders! Het gaat niet goed, ik kan niet anders. Ik raak enorm geagiteerd en zet het op een huilen. Strato biedt zijn excuses aan, nergens voor nodig. Het is goed dat hij mij aanspreekt, maar begrijp dan dat ik daar ook wat bij voel. Ik roep Strato meerdere keren toe dat hij mijn hulpverlener Allison mag bellen als hij denkt dat het 'te erg' wordt met mij. Doordat ik mijn woorden stevig aanzet, denkt Strato dat ik hem aanval, dat is niet zo, het is een noodkreet.

Gelukkig zitten we in een donkere hoek, ik zie er uit als een aardbei.

Aantekening: Zakken met bevroren erwten inslaan om op de zwelling te leggen.