dinsdag 27 augustus 2013

Poepserieus


Het gekste wat me ooit is overkomen is mijn leven.

Vandaag ga ik fietsen! Dat heb ik twee weken niet gedaan en ik kan me niet heugen dat ik twee weken lang niet heb gefietst, behalve dan als ik op vakantie was, weg van huis. Ik blijk het nog te kunnen. Eerst een beetje onzeker de straat uit, ik wil wel fietsen, maar even kijken of mijn linkerborst het ook wel wil. Het gaat. Als ik op het industrieterrein kom, verandert het fietspad van asfalt in stoeptegels. Nu vindt mijn borst het niet meer leuk. Ik ga ervan uit dat de helft van de mensen op dit industrieterrein mij kennen, niet in de laatste plaats door mijn opvallende fiets. Ik ga hier dus nu niet met mijn linkerborst in mijn linkerhand fietsen, dat wordt zeuren. Ik leg gracieus mijn linkerhand op mijn hals, ondertussen druk ik met mijn pols mijn borst zachtzinnig tegen mijn bast. Dat werkt. Geen pijn meer door het gehobbel, mensen denken hooguit dat ik een oprisping heb of moet hoesten.

Op mijn werk ben ik oprecht blij om mijn collega's weer te zien. Storm en Fred zijn op kantoor, Jos bakt eieren. Zo ken ik 'mijn mannen'. Edgar is er niet, die past op een andere vestiging. Ik bel hem later wel even, want ik heb hem ook gemist. Ik hoef nog even geen eieren, net muesli gegeten. Van  een vertegenwoordiger, die vanaf nu zijn baard laat staan dus dat was meteen alweer grappig, krijg ik een tekening met een brief van zijn dochter. Het beloofde cadeau. Te lief! Een paard met een cape en veel beterschap, ik zal haar een kaart sturen, want dit soort post helpt tegen kanker, ik weet het zeker!

Niet heel veel later verschijnt Toon met broodjes kroket, hij is jarig. Ook zie ik mijn lieve 'grote broer' Sjaak vandaag. Ik breng de kas van de afgelopen twee weken op orde en met mijn collega's praat ik over die afgelopen twee weken en de komende twee weken, oftewel mijn ziekte, behandeling en voortgang. Ik kijk op de kalender en zie dat ik vandaag wel eens mag beginnen met adem inhouden, maandag moet ik alweer naar het AVL.

De huisarts belt, mijn 'echte' huisarts. Hij wilde me graag zelf wel eens even spreken, want hij begrijpt dat er wat ergs met me is gebeurd. Dat is ook zo en ik ben blij om Benjamin te spreken in plaats van dokter De Bleij. Ik wil echt niet afdingen op de dokters-kwaliteiten van De Bleij, maar ik vind Benjamin veeeeel liever. Hij schrijft een klysma voor omdat het ondanks de gore Molaxole suspensie nog steeds niks is met mijn 'nummer 2'. Ik zeg dat ik geen zin heb in dat klysma, maar dat ik het natuurlijk wel doe. Ik ben zo meegaand laatste tijd. Benjamin zegt dat hij dat knap vindt, omdat hij weet dat het niet echt in mijn karakter zit dat 'meegaande'.

Verder belooft Benjamin dat hij volgende week dinsdag belt omdat dit de dag na de voorbereiding voor bestralen is. Hij biedt ook nog 'Maretak therapie' aan. 60% van borstkanker patiënten in Duitsland gebruikt dit, uiteraard naast de reguliere behandeling (niet onbelangrijk). Uit Duits onderzoek zou ook blijken dat veel vrouwen baat hebben bij deze therapie. Het is een wondermiddel want het helpt tegen de vermoeidheid tijdens chemo en er zijn aanwijzingen dat recidive ook een stuk minder is onder invloed van dit flauwe aftreksel van Maretak. Ik houd van Benjamin, maar ben niet meer antroposofisch, als ik dat ooit al was. Ik ben als kind, samen met mijn moeder bij deze praktijk terecht gekomen, nadat mijn moeders leven eens gered is middels antroposofische therapie. Ik zeg tegen Ben dat ik me in zal lezen in 'Maretak therapie' en doe dit ook. Ik kom er op terug.

Na tweeëneenhalf uur rommelen met de kas, raakt mijn energie alweer een beetje op. Ik wil graag nog zelf op de fiets naar huis zonder instorting, dus zeg mijn collega's gedag en ga nog even bij mijn collega's beneden buurten. Sjors maakt een sinaasappel voor me schoon en Jan en Bianca bespreken het fenomeen 'bestralen'. Thuis wacht nog een verrassing, Hugo met een lekker croissantje met schimmelkaas en tomaatjes, mijn lievelingslunch! Als Hugo weer weg is en ik net in bed ga liggen, komt Strato met mijn verrassing van de apotheek. Clyssie! Een veels te blije naam voor zo iets naars als een klysma. Er zit een stickertje op. 'Via de mond, via de neus'. Dat kan niet kloppen. Dat klopt, grapje van Strato. Stickertje heeft hij gestolen bij de apotheek en er zelf opgeplakt.

Ik lig op mijn rug in bed op een handdoek, er zit geen handleiding bij de Clyssie van de firma Braun. Het duurt even voor ik het 'tuutje' open heb. De rest wijst zich vanzelf, slangetje naar binnen duwen en zak leegknijpen. Gelukkig is de zak niet zo groot als ik had verwacht. Ik dacht minstens een infuuszak, dit is hooguit de helft. Volgens de dokter moet ik de vloeistof zo lang mogelijk binnen houden, maar als dat een kwartier is, dan is dat al heel wat. De eerste 5 minuten geen vuiltje aan de lucht, maar daarna krijg ik 'persweeën'. Ik zucht er doorheen, de kramp straalt uit naar mijn benen en ik krijg het heet en word misselijk.

Na 11 minuten wil ik vast naar de toilet, tussen twee 'persweeën' in, want ik ben bang dat ik het anders straks niet meer red. Met de handdoek als luier omgeslagen en Strato alvast vooruit, ga ik naar beneden. Voor het eerst vind ik het echt vervelend dat ik geen toilet boven heb. Strato doet de deur voor me open en de deksel omhoog. De stopwatch staat nu op 12 minuten. Ik houd het niet meer! Ik roep tegen Strato dat hij de deur dicht moet doen, dit hoeft hij niet mee te maken. Als ik door mijn knieën zak om te gaan zitten, wijken mijn billen een heel klein stukje en is het al te laat. Met kracht spuit ik de hele toiletpot en bril onder! Deze zijn spiksplinternieuw, het nieuwste van het nieuwste, Sphinx 'Rim free' en bij deze direct ingewijd!

Strato doet de deur weer open om te kijken of het goed gaat. Ik probeer me breed te maken, zodat hij de ravage niet kan zien. Het is te erg, hij ziet het wel. Hoe kan hij mij hierna ooit nog aantrekkelijk vinden?! Ik roep dat ik me rotschaam, dat hij weg moet gaan en dat ik het zelf zo schoon maak. Strato neemt het aanbod van harte aan en roept nog heel hard tegen de dichte deur dat ik me helemaal nergens voor hoef te schamen. Na dit poepincident, maak ik eerst de toilet schoon, gelukkig is tegenwoordig de kast met schoonmaakspullen in de toiletruimte, dus dat komt nu goed uit. Hierna ga ik onder de douche, want niet alleen de toiletpot en bril zijn besmeurd. Na het douchen maak ik nog een keer de toilet schoon.

Later op de avond blijkt dat het ook nog eens allemaal voor niks was. Had ik me van de krachtige spuitpartij nou op slag enorm opgelucht en inwendig verschoond gevoeld, dan was het nog ergens goed voor geweest. Ik zit nog steeds helemaal 'klem'. Zuurkoolsap? Of zoiets smerigs? Voor mij geen Clyssie meer. Ik ga een paar uur slapen om al deze toestanden te verwerken en omdat ik moe ben. Niet lang geleden zou ik gaan huilen als ik in omstandigheden zou verkeren waarbij ik de hele boel onder-spuitpoep, maar zoals gezegd, ik ben tegenwoordig zo meegaand en niet zo snel meer onder de indruk van mijn eigen ongemakken, er is dan ook letterlijk gesneden in mijn 'trots'. Als ik weer wakker ben, kijk ik Ellen Degeneres en  Bridget Jones en haak ik een kleed.

Voor het slapen gaan bekijk ik de DVD van het AVL over de 'Breath-hold' methode. Dokter Almhof legt uit waar deze methode voor dient. Door het inhouden van mijn adem tijdens de bestraling, wordt mijn hart zoveel mogelijk ontzien. Hiertoe moet ik mijn adem gedurende 40 seconden diep in kunnen houden terwijl mijn armen boven mijn hoofd liggen. Ik begin met oefenen, de eerste keer kom ik niet verder dan 20 seconden. Wellicht helpt het niet dat mijn borst best zeer doet als ik mijn arm boven mijn hoofd doe, maar ja, dat moet maandag ook en ik verwacht dat mijn borst dan nog steeds niet geheel pijnvrij is. Dus nog maar eens en nog maar eens. Het lukt me één keer om 40 seconden te halen en nog een keer om 35 seconden te halen. Daarna zie ik sterretjes, dus ik besluit dat ik vandaag genoeg geoefend heb.

Mocht u ooit iets in te wijden hebben, dan beveel ik u van harte Clyssie aan, te koop voor 1,27 euro bij de apotheek. Goedkoper dan champagne en een veel spectaculairder effect!
Ik moet denken aan scenes uit 'Little Britain'.

's Avonds druk ik de laatste 'PIL' uit de strip voor deze cyclus en bedenk dat ik deze eerder dan gedacht niet meer nodig zal hebben.