maandag 12 augustus 2013

AVL 5.2 Etage 5 kamer 2


We gaan ons te melden op etage 5, daar wordt ik opgenomen. In de lift staat een schoon opgemaakt bed, dit komt uit de kelder. Een topzware mevrouw, die het bed op de juiste bestemming af moet leveren, leunt uitgebreid over het bed en pulkt onder haar nagels boven de schone deken. Gelukkig gaan het bed en de mevrouw eruit op etage 4, dit is in ieder geval niet mijn bed. De andere medewerker in de lift (herkenbaar aan het witte kostuum) heeft een handtasje van het merk Tupperware. Ik wist niet dat die bestonden, volgens mij heeft de handtas zelfs een zilveren binnenkant. Is dit nodig als je op de röntgenafdeling werkt of zo, of is het gewoon een soort lunch tas om je brood koel te houden?

Verdieping 5 is een doolhof, we vinden een verpleegsterspost en de verpleegkundige stuurt ons terug naar 'het kruispunt' om ons te melden bij het secretariaat. Dit lukt allemaal en een minuutje later komt dezelfde verpleegkundige ons ophalen. Mijn MCV nummer 1. Ik krijg een eigen kamer met alles erop en eraan, serieus luxe. Verder krijg ik een polsbandje waarop staat 'anti bacterial' en iets in het chinees daaronder. Om 14.30 uur is de operatie gepland, kan ook later of eerder worden. Dan de mompelende voedingsassistente die vraagt wat ik vanavond wil eten, ze wuift een blaadje voor mijn neus en in de gauwigheid lees ik 'gehaktbal', daar heb ik eigenlijk direct al zin in, ik heb behoorlijk trek. MCV nummer 1 zegt dat ik het beste brood kan eten vanavond, dus bestel ik twee boterhammen, kaas en smeerworst. Nu is het wachten tot ik om 12 uur weer naar beneden moet voor de foto's.

Nu mag ik nog een kopje heet water drinken en twee kaneelbeschuitjes eten. De afdeling beschikt over een 'pantry' waar mensen met polsbandjes zelf eten en drinken mogen pakken, in het geval ze niet, zoals ik, over een paar uur geopereerd hoeven te worden. Ik ga vast even in bed liggen om te oefenen, het matras is van rubber. Strato gaat naar beneden om een broodje te eten. Wat een vreemde toestand allemaal. Ik vraag me af waar al die vaalgele, geblokte dekens in ziekenhuizen vandaan komen, die zijn echt overal hetzelfde, maar bij Ikea of Blokker kun je ze niet kopen.

Ik kijk Seinfeld in bed als MCV nummer 1 weer binnenkomt met een operatiejas, muts en onderbroek. Of ik dat vast even aan wil doen. Nou, dat wil ik niet, want ik moet nog naar de begane grond voor een paar foto's en zo ga ik echt niet rondlopen. De MCV zegt dat ze me dan wel even met bed en al naar beneden brengen voor de foto's want dan kan ik meteen door naar de operatiekamer, daar wordt ik om kwart voor 1 verwacht. Ik zie het nog steeds niet zitten, ik kan nog lopen en wil niet met bed en al naar beneden. Ze gaat weer weg om nog even te bellen en als ze weer terug komt, is het in orde, ik mag op eigen benen en in mijn eigen kleren naar beneden.

Later begrijpen we dat de verpleegafdeling onder direct  commando staat van de chirurgen, een verdieping lager. De MCV's komen mensen halen en brengen, zonder wetenschap van andere procedures op dezelfde dag. Wat ik gek vind, is dat dezelfde chirurgen mij niet kunnen opereren zonder uitslag van de 'Sentinel Node procedure', maar bij herhaling wordt er vergeten, dat ik nog niet klaar ben met die procedure. Ze kunnen het blijkbaar ook niet in het zeer geavanceerde computersysteem lezen. Ze kunnen daarin wel tot op de minuut bijhouden tot hoe laat ik mag eten en drinken voorafgaand aan de operatie, maar de gegevens, voortgang en uitslagen van de afdeling radiologie staan er blijkbaar niet bij.