zaterdag 3 augustus 2013

Bipolair II


Mensen vragen niet meer of ik kom eten, maar of ze voor me zullen koken.

Net als gister 'leur' ik de eerste helft van de dag met mezelf. Ik lig in bed, kom er uit om te ontbijten, de tv is stom en ik ga weer terug naar bed. Ik zou willen slapen, maar ik schrijf en redigeer. Ik probeer weer te slapen, maar pak al snel mijn boek van Myrthe v/d Meer. Ik doe nog één poging om te slapen en veer dan op, want ik ga de schuur opruimen! Dat is dus Bipolair type II, oftewel 'Rapid Cycling'.

Ik pak een rol vuilniszakken een schaar en een afbreek-mesje. Strato zit in de kamer en ik kondig aan wat ik ga doen. Strato vraagt: 'MOET' ik helpen?'. Ik antwoord dat hij helemaal niks MOET. Ik weet ook wel dat ik soms of vaak niet te volgen ben in mijn acties. Strato zucht en zegt dat hij straks wel boodschappen gaat doen. Onderweg naar de schuur bel ik Gideon, die moest ik nog terugbellen, dat kon ik eerder even niet opbrengen. Ik vertel hem van mijn plan om de schuur op te ruimen. Hij vraagt: 'ZAL ik komen helpen'. Ik zeg dat het niet hoeft en dat hij alleen moet komen als hij daar zelf wel zin in heeft.

Nog geen kwartier later komt Gideon op de motor van Martine en in korte broek, FOEI, aangereden. Gideon zegt dat ik 'gewoon' moet zeggen dat ik hulp kan gebruiken. Dat zeg ik ook wel, maar eerder en in een rationele bui, als we 'vergaderen' over mijn situatie, maar als het dan zover is dat ik ineens de Hú heb, dan kan ik van niemand verlangen om zelf los te laten waar hij mee bezig is, want het komt uit het niets, die buien van mij.

Samen ruimen we de schuur op. Ik ben heel gelukkig met het feit dat Gideon er is en me helpt en als ik tussendoor even mijn huis binnenga om iets te drinken te halen voor mij en Gideon, is Strato aan het stofzuigen en de was aan het doen. Ik word nog gelukkiger, wat een lieve mannen, vandaag is een goede dag!