vrijdag 9 augustus 2013

Familiezaken


Iemand zegt: 'Jij hebt zoveel sjaaltjes en petjes, jij komt er wel doorheen als je chemo krijgt'.

Om 11 uur ben ik in de stad, niet op een terras, het weer is niet zo lekker. Ik drink Latte Machiatto en heb een croissantje met kaas besteld. Mijn nicht Janneke komt binnen in een vrolijk regenboog vest, zelf gebreid, ik vind het een mooi vest. Ze vindt het wel jammer dat nu net al dat gedoe gaande is vanwege een 'anti-homo-wet' in Rusland, haar vest 'haakt' aan bij het thema. Zo had ik het niet bekeken, dus zullen andere mensen het ook niet per saldo zo bekijken. -Ik ben heel maatgevend, dat zie je wel-.

Ik krijg een vrolijk pakket met leuke beesten op het papier en een roze lint eromheen, mijn eerste roze lint sinds ik borstkanker heb! Het is toeval en mijn nicht zegt dat ik maandag dat roze lint wel om mijn hoofd kan doen als ik naar het ziekenhuis ga. Ze zien me aankomen als 'paasei'! Ik wil zo gesoigneerd mogelijk de operatie in, met geëpileerde benen en bikinilijn, met geschoren oksels, schone nagels en zonder zwarte haren op mijn kin. En natuurlijk een schone onderbroek. Oma zei altijd: 'Nooit van huis zonder dat je eerst een schone onderbroek aan hebt gedaan, als je onderweg wat overkomt en je moet naar het ziekenhuis, kan je daar niet aankomen met een vieze onderbroek'. Als die chirurg nou maar door heeft dat ik hecht aan mijn uiterlijkheden door al mijn voorzorgsmaatregelen, dan doet hij of zij het vast heel netjes dat snij- en hechtwerk!

In het pakket mijn nieuwe, wollen wintermuts. Groen met een naturel, grijsbruin draadje mee gebreid. De muts is prachtig! Hij staat me goed bovendien! Het breiwerk is 'prematuur' klaar zegt Janneke, want het is nog lang geen winter, maar het was maar een klein klusje. Noem het maar een klein klusje, ze heeft de wol voor de muts zelf gesponnen! Ik ben er enorm blij mee! Later die avond zit ik in mijn ondergoed op de bank, het blijft maar warm in huis, met mijn nieuwe wollen muts op.

Janneke en ik bespreken weer van alles over familiezaken, we kunnen er om lachen en hier en daar rolt een klein traantje. Het is fijn, de herkenning die je kunt ervaren als je met je familieleden kunt praten. Toen Janneke haar moeder vertelde over mijn situatie en toen vroeg of zij een kaarsje aan wilde steken bij haar Mariabeeld, zei mijn tante: 'Daar is het nu toch te laat voor.' Janneke heeft tegen haar moeder gezegd dat ze alsnog wel een kaarsje aan kan steken inzake mijn gewenste genezing. 'Oh ja' zei mijn tante. Ik vind het een enorm goede grap en heb veel behoefte aan goede grappen op het moment.

Als we afscheid hebben genomen en ik sta naast mijn fiets, fietsbelt Janneke nog even naar me dan zie ik het blije regenboogvest voorbij zwieren. Dan is het tijd voor 'serieuze' zaken. Ik ga naar de drogist voor 'stoelgangvezels' en voor vitamine E-400 tabletten en even langs het huis van Strato omdat ik ineens heel nodig moet en dat het dichtstbij is. Ik vervolg mijn weg naar een waardeloos toeristisch terras waar mijn fiets niet tegen de boom achter mij mag staan van de uitbater en waar de drankjes klein en de prijzen groot zijn. Het terras staat knel tussen een bloemenstal en een fietspad. Twee zigeunerjongens maken bombarie met een accordeon en als ze eindelijk opgezout zijn, komt er een draaiorgel. Nou vind ik een draaiorgel eigenlijk heel leuk, maar het is gewoon teveel en te druk, ik kan er niet zo goed tegen.

Ik drink ijsthee met mijn schoonmoeder en Strato. Als hij even naar de toilet is, vraagt mijn schoonmoeder of ze kan helpen volgende week, mijn huis 'doorwerken' bijvoorbeeld, als ik me maar niet gekwetst voel door het aanbod. Ik voel me helemaal niet gekwetst, ik zeg dat ik het fijn vind als ze dinsdag, de dag na de operatie met Strato belt om te vragen hoe het met hem gaat en of hij hulp nodig heeft. Ik lig liever niet vanaf mijn 'ziekbed' aan alle touwtjes te trekken en ik maak me zorgen om Strato die wel aan de 'touwtjes moet trekken' dan.

Als laatste uitje vandaag fiets ik naar een grote, biologische, dynamische winkel. Ik ben hier jaren niet geweest, het is een prachtige, volledig uitgeruste supermarkt met een 'verse slager en bakker'. Je zou hier al je boodschappen kunnen doen, als je dat kan betalen. Ik koop een pak anti-oxidanten-sap  en twee flessen biologische ananassap, tezamen 10 euro. Sinds gisteren voel ik ineens dat het goed en verstandig is om me voor te bereiden op de operatie door geen alcohol meer te drinken, redelijk gezond te eten en die ananassap tegen littekenweefsel en vitamine E pillen kunnen geen kwaad, denk ik. Ik overdrijf het niet hoor, na het eten neem ik lekker een Magnum (mini) ijsje!