maandag 5 augustus 2013

Knop om


Nog één week en dan 'onder het mes'.

Soms komt helderheid als je iets heel anders aan het doen bent. Gisteravond zijn we naar de film gegaan, voor de tweede keer deze week zat ik bij bloedmooi weer in de bios. Ik kan het iedereen aanraden, bij zoveel zon en warmte is het soms gewoon fijn om even een paar uurtjes in het donker in de airco te zitten. We keken gisteren een ontzettend overdreven rampenfilm 'World War Z'. Met Brad Pitt en Zombies bovendien. De heftigheid van de drukte van de beelden en de dreunende sensatie van de muziek, maakten dat ik er helemaal in zat. Heerlijk! Ergens halverwege had ik een inzicht, zonder dat er aanleiding werd gegeven door de film. Het inzicht: Ik moet een modus vinden om kalm de operatie in te gaan.

Daarna heb ik gewoon weer verder genoten van de film. Schrikeffecten, hilarische scenes omdat de zombies zo 'over de top' zijn en het fijnste van de hele film: Het is allemaal niet waar. Blij kom ik uit de bios. De verkoeling, de afleiding, het inzicht. Nu nog bedenken hoe ik dat ga doen, die 'kalme modus' vinden. Misschien is dat nou wat je noemt 'knop om'. Vorige week gunde ik mezelf heel veel gevoelens van ongenoegen inzake de aanstaande operatie met als kerngedachte: 'Ik wil het niet'. Mijn nieuwe kerngedachte is: 'Maar het moet'.

Het moet, dus doe ik het. Zo simpel is het leven, of blijven leven soms. Ondanks die opgeruimde stellingname, doe ik vandaag weinig, ik ruim de keuken op, dat wel. Het is dan ook 28 graden binnen, dus wijt ik het niet geheel aan mijn gemoed dat er verder niks gebeurt vandaag. Mijn schoonvader komt langs. Hij heeft een hartaanval gehad, dat is al een poosje geleden en hij wordt niet meer helemaal de oude. Hij heeft moeite met zijn 'modus' vinden hierin. Dat snap ik wel, deels is het proefondervindelijk, als je je het ene moment goed voelt en vervolgens ligt te trillen in je bed, toch teveel gedaan op die dag, dan is het ook lastig om je lichaam te begrijpen. Het betreft bijna een hernieuwde kennismaking, een leerproces. Je lichaam na de 'aanval' en er is geen handboek voor. Voor iedereen is het een persoonlijk proces.

Filmquote 'World War Z': 'Mother nature is a serial killer'.