donderdag 22 augustus 2013

AVL 6.1 Uitslag n.a.v. operatie


Is dit de spannendste dag van mijn leven tot nu toe? 

Ik heb de gedachten over mijn voortgang zoveel mogelijk van me afgehouden, zoals gezegd heeft speculeren geen zin. Om 9.15 zitten we bij Katherine Viller. Mijn schoonvader heeft ons gebracht en hij wacht in de koffiewinkel. Ze steekt meteen van wal. Het goede nieuws is dat mijn klieren, alle vijf maar liefst, schoon zijn, vrij van kankercellen. Dat is dus echt goed nieuws en ik had dat niet verwacht! Ik had niet bedacht hoe erg het zou zijn, maar ik hield er voor mezelf rekening mee dat mijn overige klieren mee bestraald zouden gaan worden. Mijn tumor heeft met 'levenslust' lymfebanen ontwikkeld naar meerdere poortwachters, dus dat zag er wat mij betreft verdacht uit!

De tumor was 1,6 cm groot, dit was ook gezien op de MRI. De operatie is goed gelukt. De tumor is in het geheel verwijderd, de snijranden zijn schoon, ook dit is heel goed nieuws! Ik weet niet door wie ik geopereerd ben, dit vraag ik aan Katherine. Mijn lieve chirurg heet Helma Oudekerk en mijn lieve anesthesioloog heet Paul Schalle. Deze supersterren hebben het dus hartstikke goed gedaan! Ik wil ze knuffelen, maar zou ze niet eens herkennen als ik ze op straat tegenkom! Katherine plant voor mij een afspraak over een jaar met Helma Oudekerk, dan kan zij zelf ook zien wat het resultaat is van de operatie, dat vindt ze fijn volgens Katherine, dat vind ik fijn.

De tumor is wel hormoongevoelig voor progesteron en oestrogeen, hormoontherapie hoort dus bij de behandeling. Dit betekent 5 jaar lang pillen slikken en gedwongen, vervroegd in de overgang raken, en daar hoor je dingen over als opvliegers en vaginale droogte. Daar zal ik nog wel eens een boekje over gaan lezen dan. Jammer, heus niet grappig als je 'pas 40' bent. Echter wel nieuws waar ik al op rekende, dus ik ben niet uit het veld geslagen.

Of ik chemotherapie krijg, moet nog blijken. Ik zeg tegen Katherine dat ik hier zelf toch sterk rekening mee houd. Ze bevestigd dat dit verstandig is, de chirurg gaat hier ook nog steeds van uit. Een 'mammaprint' van de tumor moet uitsluitsel geven of chemotherapie nodig is en of dit zin heeft. Mijn tumor valt in classificatie 2. Waarbij classificatie 1 een niet-agressieve tumor is en classificatie 3 een erg agressieve tumor. Mijn ex-tumor is dus medium-agressief. Ik zou de tumor en klieren wel willen zien. Ik durf het niet te vragen en de patholoog heeft ze vast niet in een jampot op de kast staan voor me.

Na de afspraak met Kathy hebben we nog een afspraak met de radiotherapeut, want dat ik bestraald wordt, stond al vast. Ik merk tegen het einde van ons gesprek met Kathy dat ik 'weg raak', ik val flauw zonder echt flauw te vallen, zo zou ik het willen omschrijven. Na bovenstaande berichten, kan ik er niks meer bij hebben. Is het ontlading van de opgebouwde spanning, is het een nawerking van narcose en/of oxazepam? Ik weet het niet. Gelukkig is Strato bij me en maakt hij aantekeningen. Tot 4 keer toe moet ik aan Strato vragen welke afspraken we nog allemaal moeten gaan maken en bij welke balies. Ik ben de weg kwijt! In totaal worden deze dag nog 5 afspraken ingepland, dus helemaal niet gek dat ik het niet precies meer volg wellicht.

Ik ben 'blij' met mijn gekneusde borst, deze is verschoond van de tumor. 

Ik ga niet binnen twee jaar dood, in ieder geval niet aan kanker!