maandag 15 juli 2013

AVL 1.6 MRI

Tijd voor het volgende ‘avontuur’, de MRI! Even de juiste afdeling zoeken, er zijn in het AVL meer afdelingen die in de omschrijving ‘radio’ hebben staan. We melden ons bij de juiste balie en dit keer ben ik wel bekend en heb ik een traceerbare afspraak, ik ben om tien over 4 aan de beurt. Hebben wij het niet goed begrepen half 4 was de afspraak toch? Jawel, dat is de tijd dat je je moet melden, dus dit is keurig.

We nemen plaats in de wachtruimte, geen gang dit keer. Strato gaat naar de toilet en ja hoor, ik mag alweer komen. Wat vlot allemaal. Ik vraag of ik even mag wachten op mijn vriend, want anders weet hij niet waar ik ben. Als Strato van de toilet komt, blijkt dat hij niet met me mee mag door de grote, geblindeerde deuren, die gaat alleen voor personeel en patiënten open. Ik ben sinds een paar uur patiënt.

Ik word voor de derde keer die dag naar een kleine kleedcel geleid, de deur kan achter me op slot en er staat een krukje er hangt een haakje en een wastafel met een spiegel. Op de wastafel staat een doosje met kant en klare make-up remover pads.
Een verpleegkundige met rossig haar en een zenuwachtig lachje vraagt of ik wel eens een MRI heb gehad. Nee.

Een MRI is in feite een magnetische scan. De algehele ruimte is een magnetisch veld. ‘Daarom mag er geen metaal in de ruimte. Alle sieraden moeten af. Heb je metalen delen aan je haarbandjes? De ogen van de veters in de schoenen, dus die moeten uit. Heb je een rits in de broek?’ Ja, verrassing, die zit van achteren! Ook uit dus. ‘Beugels in de BH? Doe maar uit voor de zekerheid. Je shirtje mag je aanhouden. Ik ga even een broek voor je halen’.
Ik begin me uit te kleden en te ontdoen van al ‘mijn metalen delen’. Als ze terugkomt geeft ze me een donkergroene, katoenen broek met elastiek. Ze heeft ook een papieren operatiejas bij zich van blauwe vlies. Shirtje moet toch maar uit, dat glinstert, voor hetzelfde geld is dat ook metaal. Nu snap ik ook waar de Eye-make-up remover pads voor dienen. Voor als je oogschaduw hebt met glitters….. tsssss. Hoe zit dat met nagellak met glitters?

De broek komt zowat tot mijn oksels en de operatiejas is lang, model-loos en heeft een strik bij mijn nek en een strik om mijn middel. M’n vlechten hangen los en ik loop op blote voeten naar de volgende ruimte, gelukkig heb ik leuk, blauwgelakte teennagels, zonder glitters. Ik mag mee naar een kamertje, daar staat een bekende stoel, in zo’n stoel zit ik wel eens voor bloedafname. Ik ga zitten en zeg dat ik niet van naalden houd, dus even niet kijk. Dat is prima en de verpleegkundige vertelt over hoe het werkt met de MRI, ondertussen prikt ze in mijn arm. Het MRI apparaat is een tunnel. Ik ga daar op mijn buik in. Het apparaat maakt veel herrie, ik krijg dan oordoppen en een koptelefoon met desgewenst muziek. Ik vertel dat ik claustrofobisch ben, maar wel denk dat ik dit wel kan. De hoofdsteun heeft een spiegel waardoor ik door de tunnel heen kijk en met mijn hoofd lig ik ook bijna aan het eind van de tunnel, er waait een verkoelend briesje volgens de verpleegkundige. Al met al klinkt het prima te doen. Ze legt uit dat de meeste mensen het ook minder claustrofobisch vinden als ze op hun buik liggen, dus dat komt mooi uit.

Als ik weer naar mijn arm kijk zit er een infuus in, krijg nou tieten! Dat heeft ze wel gezegd hoor, maar er wordt vandaag zoveel gezegd. Nou dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Vandaag word ik op zoveel manieren ontmaagd, ik kan het bijna niet bijhouden. Ik moet even wachten in de stoel. Er moet nog iemand van de scanner af alvorens ik naar die ruimte kan. Het infuus is straks voor contrastvloeistof, nu gaat het even andersom, mijn bloed loopt uit mijn arm in het infuus.

Ik mag de MRI ruimte in. Met de ene hand houd ik mijn doorzichtige, papieren operatiejas dicht, de andere houd ik strak naar beneden, want er zit een naald in ter hoogte van mijn elleboog. Ik krijg een papieren muts op, mijn vlechten hoever er niet ingestopt te worden. Geen idee wat voor doel die muts dan dient, mogelijk is het om de 'look' compleet te maken. De contrastvloeistof wordt aangesloten, ik krijg oordoppen in. Ik moet op mijn buik op de hoge tafel gaan liggen. Makkelijker gezegd dan gedaan met mijn gekke outfit en een buis in mijn arm, het blijkt geen naald te zijn, maar een plastic buisje, waardoor je je arm nog wel een beetje kunt buigen als het moet. De techniek staat voor niks!

Ik moet met mijn bovenlijf op een verhoging gaan liggen, in de verhoging zitten twee vierkante uitsparingen waar ik met mijn borsten in moet, zodat deze min of meer vrij hangen. Armen gestrekt boven het hoofd, koptelefoon op. Gezicht op een steun, ik kijk in de spiegel, doe mijn ogen dicht en word de tunnel in gereden. In mijn rechterhand een belletje voor als het niet gaat. Dan moet ik 3 keer bellen, want als ik 1 keer bel, dan gaan ze ervan uit dat ik per ongeluk gebeld heb.

Ademen gaat lastig, ik druk mezelf op tijdens het ademen doordat mijn borstbeen op een hard metalen ondergrond ligt. Ik moet zo stil mogelijk liggen, maar dat is natuurlijk niet te doen als ik ademhaal. Ik krijg het er een beetje benauwd van. Mijn onderbenen liggen op een kussen, dus behalve het lastige ademhalen en de gestrekte armen heb ik qua comfort niks te klagen. Het apparaat maakt onvoorstelbare vreemde herrie. Het doet me denken aan onze eerste computer, die werkte met een cassettebandje en als de software geladen werd, maakte dit allemaal snerpende, piepende en plonkende geluiden. Dat doet dit apparaat ook, alleen ontiegelijk hard. Dwars door de oordoppen en koptelefoon heen, de muziek hoor ik niet meer. Naarmate de minuten vorderen, wordt mijn houding ongemakkelijker. Ik moet stil liggen, het beste is dan ontspannen, maar dat vind ik maar moeilijk. In de spiegel zie ik een wanddecoratie, een kunstwerk. Het is een vreemd werk, we zijn in Amsterdam, maar mijn indruk is dat het een collage is van Engelse beelden en woorden, maar het dringt niet echt door, ook als ik me erop concentreer.

Als het voorbij is, en ik me weer aangekleed heb, kijk ik in de spiegel. Ik moet lachen, ik heb een ‘masker’ op, de afdruk van de hoofdsteun. Lijkt wel of ik gesnorkeld heb. In de wachtkamer zitten Strato en Hidde. Ik strik mijn veters en weet niet meer waar we het over hadden.