dinsdag 30 juli 2013

Gouden koepels


Vol goede moed en van plan om naar mijn werk te gaan, toch weer gewoon thuis. Ik ben enorm duizelig. Veel te gespannen geslapen. Eigenwijs, geen oxazepam genomen. Niet weten wanneer ik geopereerd ga worden is heftig. Oncoloog dokter Almhof belde vanochtend om te zeggen dat er 'volstrekt' niets is gebleken uit de buik echo. Ze heeft ook op het operatieschema gekeken, hier sta ik nog niet op.

Ik wil nog even slapen, maar het lukt niet. Ik mail mijn 'vakzusters' van het collectief, het wordt tijd dat zij ook weet hebben van mijn toestand. Ik vraag of ze me niet willen bellen, maar mailen. Dat valt me zwaar, maar ik heb behoefte aan rust, ben op het moment graag alleen.

Gisteren besprak ik met Strato dat ik me voor kan stellen dat als ik iedere dag naar het ziekenhuis moet voor bestraling, dat ik dit wellicht gewoon alleen wil doen en met openbaar vervoer. Het alternatief dat er iedere dag iemand met me mee gaat en dan ook nog iedere dag iemand anders, dat idee kan ik op dit moment niet aan. Sociaal gezien ben ik een 'gever' dus dat kost me teveel als ik naast het bestralen ook nog aan het 'uitdelen' blijf. Ik weet wel dat niemand dat van mij verlangt, maar 'zo ben ik' (die uitspraak heb ik van mijn moeder).

Oprah zegt, terwijl ik aan het zappen ben, dat als je boven de 30 bent, dat je niet meer zonder BH mag rondlopen. Pfff, zij heeft natuurlijk met name haar eigen 'titulatuur' als referentiekader, maar ik wil het even gezegd hebben: Mijn pronte meiden staan als gouden koepels op paleizen!

Ik sta in de winkel aan de toonbank om iets af te rekenen, doet er verder niet toe. De verkoopster is een goede vriendin van Strato. Ze vraagt hoe het met me gaat. Ik lieg dat ik barst en trek er nog gekke bekken bij bovendien. Maar ja, wat ik echt wil zeggen, gooi je toch ook niet zomaar even over de toonbank. Als ze het later verneemt, begrijpt ze dat vanzelfsprekend.

's Middags hebben we een afspraak met Sam en Aaf. Die hebben we lang niet gezien en de bijzondere omstandigheid wil dat Samuel ook kanker heeft. Verder zijn onze zieke situaties totaal onvergelijkbaar. Ik haal nu graag even het nieuwe motto van het AVL aan: 'Ik ben voor ongelijke behandeling' met als onderschrift: 'Ieder mens is uniek. Elke tumor ook'. Toch voelen Sam en ik ons verwant, maar zo voelde ik me al, dus dat heeft dan ook al weer niet per se met onze kankers te maken. Sam heeft een Franse Oncoloog, meneer 'Tumeur' noemt hij hem, haha. Dat vind ik nou grappen! Ik mag Sam altijd bellen, hij mij ook, we zijn 'buddy's'. Ik gooi er voor de lol nog wat oneliners in: 'T is wat het is', 'we doen het er maar mee' en 'we maken er wat van'.

Mijn 'toestand' drukt zwaar op Strato. Hij heeft het misschien wel moeilijker dan ik uiteindelijk. Ik heb een 'vrijbrief' om te kwijnen en dreinen. Strato 'moet sterk' zijn. Enerzijds vind ik dat onzin, anderzijds heb ik al aan mezelf gemerkt dat ik inderdaad van Strato verlang dat hij 'sterk' is. Ik maakte er een grap van gisteren. Strato ging naar huis en zei tegen me 'bellen hè, als het niet gaat'.  Waarop ik tegen hem zeg: 'Ja, en jij ook iemand bellen hè, als het niet gaat'.

Wat ik opmerkelijk vind, is dat ik de eerste dagen na het grote nieuws, uitgebreid naar mijn borsten gekeken heb in de spiegel, ik heb mijn aangedane borst zelfs dagelijks gefotografeerd. Nu doe ik het tegenovergestelde. Mijn borsten houd ik goed verstopt in mijn HEMA 'Sport Light' BH die heb ik al 4 dagen aan, letterlijk. Net of ik er niks mee te maken wil hebben, met mijn eigen borsten. Ik kijk niet in de spiegel, ik fotografeer niks. Ik heb wel deze week een keer de hand van Strato gepakt, tijdens het tv kijken, en deze op mijn 'slechte' borst gelegd. Ik heb voorgesteld om de avond voor de operatie een afscheidsfeestje voor mijn linkerborst te houden. Klein feestje hoor, alleen Strato en ik (en mijn borsten).

Boek: 'PAAZ' van Myrthe v/d Meer