donderdag 25 juli 2013

AVL 3.2 Dokter Almhof


Aan een tafeltje naast ons zit een mevrouw te 'snateren'. Ze kletst aan één stuk door. Ze heeft een indringende stem en zit zowat tegen mijn schouder. Ze is met een andere mevrouw, haar moeder denk ik, die krijgt er geen speld tussen. Ongewild luister ik naar geblaat over een zoontje, hij is helemaal niet lastig, maar kan er niet tegen als zijn mouwen te lang zijn, daarom draagt hij maat 128. Te grote kleren, daar kan hij echt niet tegen. Een T-shirt met een plastic superman logo erop, kan hij ook niet verdragen, daar moet hij een hemd onder aan. Als ik het zat ben, steek ik mijn vinger in mijn linkeroor en probeer een spelletje te doen op mijn Iphone.

Heb ik al verteld hoe dolgelukkig ik ben met mijn Iphone? Mijn eerste smart Phone, gekregen voor mijn 40e verjaardag van mijn lieve vriend, vrienden en familie? Het komt me nu helemaal super van pas. Lekker een 'groeps-what's-app' sturen als er iets zinnigs te melden valt over mijn 'toestand'. Notities maken, dictafoon inspreken, agenda direct invullen, automatische herinneringen aanmaken. Mijn belangrijkste gereedschap op dit moment. Dat had ik ook niet gedacht van te voren.

We schuiven aan bij balie 6, wachtend op de afspraak met de radiotherapeut. Strato kijkt naar een stevige dame, mooi opgemaakt, charmante rok en een mooie, witte gleufhoed. Strato zegt dat ze een beetje op Sugarlee Hooper lijkt. Ik lach en merk op dat alle corpulente dames met een kaal hoofd dan wel op Sugarlee lijken. Strato beaamt dit en we lachen er samen om.

Een lieve dame komt zeggen dat we even naar de afdeling Radiotherapie moeten lopen, dat er een speciaal verzoek is gekomen voor een specifieke afspraak met Dokter Almhof, zij zal ons daar ontvangen. Als we worden gehaald, steekt dokter Almhof haar hand naar mij uit en deze wordt gepakt door de hand van Strato, ze schrikt er even van. Ze had niet door dat Strato bij mij hoort, hij komt net aanlopen, was even naar het toilet geweest.

Dokter Almhof vertelt dat Hidde (Mijn hoop in bange dagen), haar heeft gevraagd mij te zien omdat maandag e.e.a. niet duidelijk was. Ze is bijzonder rustig en spreekt heldere taal. Ze legt het rustig uit. De tumor gaat er uit, de poortwachter ook. Ze vertelt dat de poortwachter ook bij het borstbeen kan zitten en Strato vraagt of dit ONDER het borstbeen is. Het antwoord is nee, Strato is gerustgesteld, er hoeft niet gezaagd te worden. De tumor en klier worden door de patholoog onderzocht en na ongeveer 10 werkdagen weten ze dan meer over de aard van de tumor en of mogelijk de lymfeklieren zijn aangedaan.

Afhankelijk van de uitkomst van de poortwachter, wordt mijn oksel wel of niet mee bestraald. Tegenwoordig doen ze in het AVL in principe geen okseltoilet meer (alle klieren eruit), onderzoek heeft aangetoond dat met bestralen het gewenste effect bereikt kan worden, zonder de nadelen van het verwijderen van klieren. Fantastisch nieuws dus! De bestraling komt zo'n 5 weken na de operatie aan de orde en duurt 4 weken, iedere werkdag. de dagelijkse behandeling duurt zo'n 20 minuten, waarvan het werkelijke bestralen slechts een moment duurt. Het meeste tijd kost het instellen van de machine om exact het juiste gebied te bestralen. Mijn hart wordt ontzien tijdens de bestraling, maar dit vertelt ze allemaal nog wel een keer precies als het zover is.

over een chemokuur zegt ze dat dit nog valt te bezien, zou kunnen vanwege mijn leeftijd, maar is toch echt niet met zekerheid gezegd.

Dit is eigenlijk het verhaal zoals Katherine dit ook schetste, maar toch kwam het minder goed aan bij ons. Zoals gezegd, de omstandigheden van de stroomstoring, onze eigen verwachting van die dag en de ongemakkelijke houding van Katherine en haar collega's op dat moment zorgden voor stress. Nu is alles heerlijk helder.

Als ik vraag naar de kosmetische verwachting, wil ze graag mijn borsten even onderzoeken. Dit 'boezemt' me vertrouwen in. Ze voelt met 'lieve' handen, professioneel aan mijn borsten. Als ze mijn tumor onder haar vingers voelt, tovert ze snel een meetlatje uit haar borstzak en meet de afstand van tumor tot tepel. (Ik moet denken aan Man Bijt Hond; 'we reizen van Tumor naar Tepel en willen graag weten wat de mensen aan het doen zijn').

Het weefsel van mijn borsten voelt soepel aan, dit is blijkbaar goed. Bij het bestralen wordt mogelijk verspreid in het borstweefsel littekenweefsel aangemaakt, bij de ene persoon meer dan de andere, dat valt van te voren niet te zeggen. Hierdoor zou op termijn het effect op kunnen treden dat mijn linkerborst 'steviger' aanvoelt dan de rechter. Dit zou ook zichtbaar kunnen worden als mijn borsten gaan 'hangen'. Dan hangt de linker minder dan de rechter wellicht. Ik zou willen dat allebei mijn borsten bestraald worden, dan gaan ze in ieder geval gelijk op in het zichtbare verouderingsproces. Hangen, staan; boeien! Dat ze er verschillend uit gaan zien, dat stoort me in mijn gevoel voor esthetiek. Ach ja, het valt allemaal niet precies te zeggen, iedereen reageert anders op bestraling, iedere tumor is uniek.

We bespreken ook het mogelijke gen-onderzoek en de erfelijkheidsfactor. Het risico zal niet groot zijn, vermoed dokter Almhof, maar anders dan Katherine, stelt ze wel interesse in de diverse soorten kanker die drie zusters van mijn moeder hebben gehad en hun moeder, mijn lieve oma. Bij de categorie 'gynaecologische' kanker spelen naast borstkanker, ook baarmoeder-, eierstok- en darmkanker mee. Hier, 4 prachtige woorden voor een serietjes in een kwartetspel. We spreken af dat ik uitzoek wat mijn tantes en oma precies hebben gemankeerd, voor zover dit te achterhalen is. Mijn oma en één van mijn tantes zijn al vele jaren geleden overleden aan 'hun kankers'.

Ik ben dokter Almhof enorm dankbaar. Ik ben weer helemaal op de hoogte en kan er op deze manier prima tegen allemaal. Ik vraag welk gebied er nu precies bekeken is bij de MRI, vanwege de andere factoren uit het kwartetspel en omdat Gabrielle dit aan mij vroeg. Alleen mijn borsten zijn magnetisch waargenomen. Ik vertel dat ik wel eens een echo heb gekregen van mijn eierstokken, meer dan 10 jaar geleden, omdat ik hevige, stekende pijn ondervond in mijn rechter eierstok. Er is toen niets opgemerkt, men vermoede een 'gedraaide' eierstok, maar tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds wel eens scherpe steken in dat gebied en ervaar ik mijn rechter-eierstok als een zwakke plek. Ter geruststelling spreken we af dat er een echo wordt gemaakt van mijn 'kippenhok', zoals Marinus dit zou noemen, daar ben ik blij mee.

Dokter Almhof gaat met vakantie, maar ze is nog een week aanwezig als er nu nog vragen zijn. Ze spreekt me weer na de operatie en voor de bestraling. We gaan naar de balie om een afspraak voor de echo te maken. De mooie, jonge balie-juf zoekt uit of we op korte termijn terecht kunnen i.v.m. aanstaande operatie, mogelijk al komende week. Ondertussen gaan wij naar de Mammacare verpleegkundige.