maandag 15 juli 2013

AVL 1.2 Mammogram


Na thee van de koffiekar met een ongelofelijk vriendelijke koffie mevrouw erbij, word ik geroepen. Een vlotte, blije, blonde vrouw gaat een mammogram maken. Ze heeft een button: ‘Ik ben voor ongelijke behandeling’. Ik wijs aan waar ik de bult heb gevoeld. Met balpen zet ze een kruis op de plek en met papier-tape plakt ze een minuscuul loodje op de plek. Dan moet ik recht voor ‘het apparaat’ gaan staan, we beginnen links met de ‘verdachte’ borst. 

Mijn tiet moet op de plaat, deze plaat is wat aan de hoge kant en heeft een harde rand. De lieve vrouw ‘helpt’ door mijn borst erop te tillen (er komt ook wat trekken aan te pas). Het doet nog geen pijn. Dan moet ik mijn voeten een stukje naar achter zetten zodat ik tegen het apparaat leun en mijn schouders naar voren duwen. Mijn gezicht zit onhandig tegen de bovenzijde van het apparaat geperst. 
De bovenplaat wordt computergestuurd naar beneden gebracht. De vrouw duwt mijn borst alvast een beetje plat totdat deze klem tussen de plaat zit. Met de hand zet ze de pers nog een paar slagen strakker. Ik voel de huid vanaf mijn sleutelbeen en nek strak trekken en mijn hoofd wordt nog meer tegen het apparaat geplet. Ik kan bijna geen adem halen. ‘Even adem inhouden nu’, alsof ik wat anders kan, ik sta klem, heb het benauwd. Pijn doet het niet echt, maar dit is wel hevig onaangenaam.

Klaar en ik mag weer los, pfoei…. Oh, andere kant ook? Vooruit dan maar. En dan nu nog twee keer, maar dan met het apparaat gekanteld. Nou ja zeg!
Met allemaal grappige, rechte en symmetrische rode strepen op mijn decolleté stap ik weer naar buiten, ik mag weer plaats nemen, een ervaring rijker.

Ik doe met verve verslag van mijn ervaring aan Strato als Hidde weer verschijnt. ‘We’ doen ook even een echo bij dokter Noordeinde, een zeer bekwame collega van Hidde. Ik moet even wachten want de echo staat gepland voor kwart over 11. Uitstekend. Strato en ik vermaken ons prima met alle nieuwigheden van het bezoek aan het AVL.