vrijdag 12 juli 2013

De ontdekking


Ik ben 40 jaar, 1 maand en  twee weken oud

Ik zit op de bank, m’n BH uit. Het is een warme dag, dus dat is lekker, de meiden hebben vakantie zogezegd. Met mijn gedachten elders begin ik aan een onderzoekje, dat doe ik zo nu en dan wel eens, dat zou iedereen moeten doen. Ken u zelve!
De gebruikelijke weefseldelen passeren onder mijn vingers, geen opgezette klieren, geen ‘harde’ borsten. Mensen die menstrueren begrijpen dat wel.
Heeeeeeej…… links (van mij uit bekeken) een diepliggend ovaal dingetje, die ken ik nog niet. Hm, wat is dat nou weer…. Het zal wel niks zijn, een kliertje, een bloeduitstorting. Tssss, als ik mijn borstkas uitsteek is het kleiner, of zit het strakker onder het weefsel of zo. Als ik de eivormige knikker ‘van onder benader’ voelt deze ook kleiner. Het meest ‘dramatisch’ komt deze mij voor als ik gewoon ontspannen zit en mijn linker wijsvinger schuin in mijn borst prik.

Shit zeg! Moet dat nu. Mijn conclusie is hoe dan ook, dat ‘ding’ hoort daar niet en een doktersonderzoekje is op zijn plaats. Echt handig, ga ik vrijdag namiddag een beetje aan mijn tieten voelen, (maar ja, dat soort dingen doe je onder het kijken van Dr. Phil of het Zes Uur Journaal) als de huisarts allang de telefoonbeantwoorder er op heeft en maandag pas weer eens opduikt. Strato stelt de Eerste Hulp voor. Ja, dag, ga een beetje met een bloeduitstorting of een kliertje me melden bij de ‘leven of dood’ poli. Hebben we nog een ander idee, wie kan ik bellen die er verstand van heeft en iets zinnigs tegen me gaan zeggen? Strato heeft dan een goed idee: 'Bel Hidde'.

Eerst bel ik mijn vriendinnetje Annemijn, ik heb heel het nummer van Hidde niet. Ik zeg dat ik een gekke vraag heb, Annemijn herinnert mij eraan dat ze ook wel eens een gekke vraag aan mij gesteld heeft: Of ik met mijn blote borsten op een poster wilde, nou dat heb ik gedaan. Ik zeg tegen Annemijn dat mijn ‘gekke’ vraag ook over borsten gaat en dat de vraag eigenlijk voor Hidde is, dus of Hidde verstand heeft van borsten. Annemijn zegt dat Hidde ALLES weet van borsten, dat Hidde DE man is als je iets over borsten wilt weten. Top! Ik krijg Hidde aan de lijn. Vreemd hoor om tegen een vriend, die op dat moment aan tafel achter zijn bord avondeten zit, te beginnen over een borst-klacht.

Hidde zegt dat ik maandagochtend maar naar het AVL moet komen, het is waarschijnlijk niks, een cyste, maar er moet wel even een foto gemaakt worden.