maandag 23 september 2013

Requiem


Requiem voor Samuel: The Negotiator

Samuel staat op mijn voicemail en ik ben blij zijn stem te horen. Hij zegt met gewichtige intonatie: 'Hallo met Samuel, je medepatiƫnt'. Ik bel terug en de volgende dag hebben we een afspraak, dan is het dinsdag 30 juli 2013. Samuel loopt slecht, is afgevallen en zijn normaal dikke bos haar is flink uitgedund. Aan zijn gemoed mankeert hij echter niets.

Samuel verteld over zijn van oorsprong Franstalige oncoloog. Hij noemt hem 'meneer Tumeur'. Kijk, dat vind ik nou grappen! Daar vinden we elkaar altijd. Behalve dat ik hartelijk kon lachen om te grappen van Samuel, kon hij ook altijd hartelijk lachen om mijn grappen. Dat gaf mij een enorm goed gevoel. Als het mogelijk een ongepaste grap betrof, vanwege de aard van de grap of het moment waarop deze gemaakt werd, dan lachte hij met zijn mond dicht, maar eigenlijk des te harder met zijn schouders schokkend en dat vond ik op mijn beurt weer hilarisch.

Ooit was Samuel mijn baas. Hij kwam mij bij de eerste kennismaking 'streng maar rechtvaardig' over. Niet veel later bleek hij helemaal niet streng, maar wel rechtvaardig. Wij werden snel vrienden en schiepen evenveel genoegen in het uithalen van gekkigheid. Mijn gekkigheid wat serieuzer van aard, een kunstenaar in de maak, en die van Samuel leek meer op het uithalen van kattenkwaad. Na verloop van tijd en gebeurtenissen op het werk, heb ik Samuel de naam 'The Negotiator' toegedicht en zo ben ik hem altijd blijven noemen. Ook lang nadat ik een afvallige van de 'familie Van Waard' ben geworden.

Samuel en ik bleven vrienden, Aaf en ik werden ook vrienden. Ik werd vormgever, Aaf werd fotograaf en Samuel bleef Samuel.

Samuel hield van sport, maar eigenlijk nog meer van wedijver. Als hij dacht dat hij bij een bepaalde sport of bezigheid niet de potentie had om de beste te worden, dan begon hij er niet aan, onze strateeg! Hij speelde graag kleine quizjes met ons om onze kennis te testen. Ik heb me altijd enorm vermaakt met deze spelletjes van Samuel. Niet met name vanwege de vragen die hij dan stelde, maar om zijn manier van doen. Met veel omhaal en een wijsvinger kondigde hij de quizronde aan. Vaak gevolgd door een set van regels en voorwaarden voor het spel en dan ook nog een uitgebreide inleiding. Vaak zag ik allang aan zijn neus dat er een quiz aan zat te komen. Samuel kon enorm ondeugend kijken.

Aaf staat op mijn voicemail. Ik hoor het al aan haar stem: 'Allis, met Aaf, wil je me even bellen vandaag?' Ik bel Aaf en we zijn beiden even stil aan te telefoon. Aaf zegt: 'Het is niet goed met Sam'. Ik zeg: 'Ik hoorde het al aan je stem'. Het is 19 september 2013. Samuel is gisternacht overleden in zijn slaap. Ergens zag ik het wel aankomen, maar net als iedereen, ben ik hier niet klaar voor, dit ging veel te snel. Samuel is onmisbaar. Voor mij kon Samuel niet stuk. Hij noemde zichzelf mijn 'buddy', de laatste keer dat we elkaar zagen. Ik mocht hem altijd bellen, hij mij ook. Ik heb hem niet meer gesproken, we hebben geen tijd meer gekregen.

Samuel en ik voelden elkaar goed aan. Ik had een 'dingetje' voor Samuel, ik ga hem missen.

Ik denk nu aan Aaf en Julian, die niet alleen dit te verwerken hebben, maar nog een ander zwaar traject te gaan dat geen uitstel duldt. Ik wil graag helpen 'dragen'. Graag wil ik nu hun 'buddy' zijn. 'Aaf en Julian, ik zie jullie in ons clubhuis!'