dinsdag 24 september 2013

Huwelijk


Een geboortekaartje, een huwelijk en een uitvaart. Dit alles in een tijdsbestek van 2 dagen. Het leven dendert in sneltreinvaart langs.

Ik heb een nieuwe achterneef met een stoere naam. Vandaag trouwen de broer van Strato en zijn verloofde. Mijn schoonmoeder rijdt met me naar het AVL voor mijn dagelijkse portie bestraling, dit gaat vandaag weer eens erg vlot, dus op de terugweg bedenk ik dat we wel een feestelijke lunch kunnen houden voorafgaand aan het officiƫle gedeelte in het stadhuis.

We gaan even bij de Kijkgrijp wat brood en beleg uitzoeken en een lekker sappie. Thuis ruimen we met vereende kippenkracht de keuken en de woonkamer op en dekken de tafel gezellig. We strijken neer in afwachting van het aanstaande bruidspaar. Amber komt zich bij mij omkleden en opmaken zodra ze klaar is bij de kapper. Jorgen komt haar brengen. Ze zijn laat, dus wij beginnen vast te eten, want anders hebben we geen tijd meer voor onze feestelijke outfits en eigen make-up.

Een half uur later dan gepland, de kapper liep uit, komen Amber en Jorgen binnen zeilen. Jorgen neemt gauw een broodje en vertrekt weer om thuis zijn pak aan te doen, Amber heeft geen trek. Ze begint vast met de basis make-up. Strato, mijn schoonmoeder en ik beginnen ons allemaal tegelijk om te kleden en op te doffen. Mijn nieuwe handige kapsel kan ik in 5 minuten wassen en drogen. Als ik klaar ben, ga ik de ogen van Amber opmaken met kohlpotlood en ogenschaduw. Het lukt me nog heel aardig, al heb ik er niet voor gestudeerd. Amber is er blij mee.

Ik help Amber in haar trouwjurk en dan arriveert Jorgen in pak. Het lijkt helemaal echt zo. De bruid schrijdt bij mij de trap af en de 'gom' wacht haar op in de woonkamer. Ik ben ook 'chef filmen' blijkt ter plaatse en heb zelf nog geen mascara op. Ik doe alles tegelijk. Strato is de fotograaf en getuige en is vast lopend naar het stadhuis om ons op te wachten. We gaan met de geleende auto van mijn schoonvader, een goede, oude Polo. We parkeren deze pontificaal voor het stadhuis. Ja, je gaat trouwen of niet!

Binnen een half uur staan we 'getrouwd' weer buiten op de stoep. Alles is gefilmd en gefotografeerd en iedereen is gefeliciteerd. Als het bruidspaar met mijn schoonmoeder en Strato naar het bos gaan voor een fotosessie, ga ik even met mijn schoonvader koffie drinken en daarna naar huis om een uurtje te rusten. Dat bevalt me prima, ook al is het jammer dat het ook echt nodig is.

Nog weer een uur later zitten we een restaurant. Dit keer met mijn stief-schoonvader erbij, zijn zoon en zijn broer. Het is een gezellig en goed etentje. Op een beschaafde tijd is het afgelopen en wandelen we weer naar mijn huis, voor de spullen en de auto's. Dit vind ik nou een perfecte bruiloft! We zwaaien het bruidspaar uit en ik kan op tijd naar bed. Morgen vroeg op voor de bestraling en mijn wekelijkse gesprek met de radiotherapeut.

Mijn stief-schoonvader zegt: 'Ik ben trots op je'. Het ontroert me.