donderdag 26 september 2013

Haar


Ik vlieg uit de figuurlijke bocht.

De afspraak van Fred loopt uit, ik krijg een sms dat ik ander vervoer moet regelen om in het AVL te komen vandaag. Geen punt. Ik ga met de trein. Dan ga ik niet eerst naar Ploeger, want dat red ik niet, zowel emotioneel als fysiek. De uitvaart en het huwelijk hebben er flink ingehakt. Deze overvolle week speelt me parten. Niet in de laatste plaats door mijn eigen gepieker, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ben ik nu klaar met al die clichématige oneliners?

Ik draai me nog eens om in bed en nog eens en nog eens en ga daarna douchen. Tenminste, bijna. De huisarts belt voor de wekelijkse update. Ik doe het verhaal van mijn vertwijfeling, mijn zoektocht naar motivatie en het ongenoegen omtrent de overlevering aan kansberekening. Mijn arts snapt het allemaal en vraagt of ik de internist wil vragen hem een rapport te sturen over de werkelijk, inhoudelijke uitslag van de mammaprint. Ook al zijn de enige twee mogelijke uitkomsten 'hoog risico' of 'laag risico'. We nemen aan dat hierachter toch een rapport van bevindingen schuilgaat. De dokter vraagt zich af of het om risico op terugkeer of op overlijden gaat. Ik ben er zeker van dat het om risico van terugkeer gaat.

Dan ga ik dus douchen. En als ik eenmaal douche, dan kan dat nooit kort. Ik zit altijd uitgebreid onder de waterstraal en neem de tijd alvorens mezelf in te zepen. Ik denk en droom onder het warme water. Als ik dan onder de douche vandaan kom, loop ik hopeloos achter op schema. Ik dacht alle tijd te hebben, maar nu sta ik hier in mijn blote niksje en moet ik over een kwartier op het station zijn.

Ik schiet in mijn kleren, kam mijn pluk haar achterover en ga naar het station. Strato wacht op me met koffie. Ik ben nog niet gewend aan mijn nieuwe kapsel en het bijbehorende werk. Ik zit in de trein, mijn haar is opgedroogd en het is net of ik een overreden kip op mijn hoofd heb! Strato probeert me gerust te stellen, maar hij liegt niet. Ik zie er dus niet uit zo! Op het uitstap-station, snelwandel ik naar de Etos. Strato denkt dat ik de verkeerde kant op loop, dat klopt ook als je denkt dat we naar de metro gaan. Ik moet dus eerst naar de Etos voor een paar haarproducten en een spiegel, anders kan ik niet verder met mijn leven.

Op het perron van de metro vouw ik mijn haar in een model wat me bevalt. Ik ben opgelucht. Heb wel ontzettende kleefhanden van de 'out of bed look' gel. Strato geeft me een brillendoekje, dit helpt niks. Troep die gel! We stappen in de metro, we gaan het allemaal halen. We zijn op tijd in het AVL. Ik kan met een gerust hart gezapt worden, 'als je haar maar goed zit'.

Het is echt een slechte dag. Ik heb mijn hond niet uitgelaten. Ik ben een slechte hondenmoeder vandaag. De controle over mezelf, mijn hond en mijn haar kwijt.

Serie: 'House of cards' met Kevin Spacey op Netflix.