vrijdag 13 september 2013

Kansloos


Vandaag komt Jeanette koffie drinken en daarna gaat ze met me mee naar de bestraling. Ik vertel haar over mijn gesprek, gisteren met de internist en dat ik het erg ingewikkeld vind allemaal. Gisteren stemde ik volmondig in met alle voorgestelde therapieën. Gisteravond besloot ik dat ik er nog eens goed over na moet denken. Praten met ervaringsdeskundigen, praten met mijn SPV. Jeanette is lief, luistert naar al mijn 'gedoe' en gaat met me mee naar het AVL vandaag.

Dit gaat om een keuze op basis van statistieken; de gemiddelde resultaten bij een grote groep mensen. Het verminderen van een percentueel risico. Kansberekening! Zo leef ik niet. Ik ben nog nooit bezig geweest met percentages in overlevingskansen. Misschien krijg ik een ongeluk, verdrink ik, hartstilstand, stort neer, geëlektrocuteerd, door de bliksem getroffen of een probleem met spontane ontbranding -er is een theorie over die mogelijkheid-. Er valt helemaal niets te zeggen over hoe ik werkelijk dood ga, hierover speculeren heeft geen enkele zin.

Ik heb eens de 'Tao van Poeh' gelezen. Knorretje zegt tegen Poeh 'stel je eens voor dat er een boom omvalt, boven op ons'. Poeh denkt even na en zegt 'stel je eens voor dat het juist niet gebeurt'. Die Poeh is een goeie beer die bevalt me. Ik leef in het hier en nu. Ik word echter gedwongen een standpunt in te nemen over een risicoanalyse ten aanzien van mijn toekomst. Kansberekening. De grote gemene deler die op mijn individuele leven wordt toegepast. 'Kansloos' omdat niemand de uitkomst weet.

Ga ik anderhalf jaar 'kuren' voor een toekomst die net als bij iedereen onzeker is? De mensen die ik sinds gisteren heb gesproken gaan er direct vanuit dat ik ook echt ga 'kuren'. Fred zei daarbij 'het glas is halfvol'. Ik dacht meteen 'Precies, en dan hoef ik het dus niet te doen!' In het hier en nu leven en dan moeten beslissen om dit leven in zekere zin op te schorten. Daar ben ik niet van. Ik ga niet uit van leven na de dood, ik houd niet van kansspelen en ik houd niet van verrassingen zonder ballonnen en cadeaus. Dit is te vaag!

Strato doet een poging om nog eens uit te leggen hoe 'kansberekening' werkt. Het is hogere wiskunde, het duizelt me. Hij doet nog een andere poging, aan de hand van een autogordel. Hij legt het nut hiervan uit, dat irriteert me, wie kent het nut niet. Je gaat er niet van uit dat je deze nodig hebt, maar je doet de gordel toch gewoon om, dat verhoogt statistisch gezien je overlevingskansen. Me dunkt! Een autogordel doet geen pijn, omdoen is een kleine moeite. Wel even wat anders dan een half jaar of langer naar de gallemiezen door chemo! Strato beaamt dat het een niet geheel vergelijkbaar voorbeeld betreft.

Vandaag komen Esther en tante Louise op visite. Ze zijn er al als ik terugkom uit van de bestraling in AVL. Tante Louise raakt geëmotioneerd als ze me ziet. Ze zegt dat ze niet weet wat ze moet zeggen. Er valt niks te zeggen, het is wat het is, een knuffel dan maar. Ik vraag Esther of ze met me mee gaat naar de kapper en naar welke kapper ik dan het beste kan gaan. Ze plant direct een afspraak voor morgen. Als ze nog maar net weg zijn, komen mijn broer en Nathalie op visite met 'onze' baby. We vermaken ons met kijken naar haar kunstjes en haar grote glimlach. Het is een kwestie van dagen voordat ze gaat kruipen. Ze doet al verwoede pogingen. Instinctief. Prachtig om te zien!

Als alle visite weg is, en ik zit op de wc moet ik vreselijk huilen. Het is echt allemaal moeilijk genoeg en nu kan ik ook nog steeds niet kakken!