zondag 22 september 2013

Koppiestoot


We gaan naar mijn moeder. Eten met het gezin en overleggen over de aanstaande familiedag, wij doen dit jaar de organisatie. De enkelzijdige familie, van vaders kant, is zo'n 60 man groot, dus dit is serieus organisatiewerk. Mama maakt kaasfondue en Michael schenkt wijn in. Niet voor mij, ik drink niet meer (voorlopig). Al mag drinken wel van de oncoloog, 'tot 10 eenheden per weekend' ik wil het niet.

Mijn neef herinnert zich de familiedag van vorig jaar nog. 'Toen gingen we toch egelen?'
Ja, toen gingen we Kegelen. Goed dat hij dat nog weet en 'egelen' is natuurlijk te schattig! In Alice in Wonderland doen ze ook aan 'egelen'. De boze koningin slaat met een flamingo als golfstok tegen een egel als bal. 'Echt?' vraagt mijn neef. 'Ja, echt!' zeg ik.

Mijn nicht wordt over 4 maanden 1 jaar. Je ziet dat ze wil kruipen, maar het nog net niet doorheeft. Ik besluit dat ik haar 'kruiples' geef met een brede shawl onder haar buik, tot aan haar oksels. Ik til haar zover van de grond dat ze met haar handjes en knieƫn het kleed nog raakt. Het lijkt een goed idee, een solide constructie, maar blijkbaar zijn baby's topzwaar. Ondanks de brede shawl, kukelt ze voorover en prompt raakt ze met haar bolletje de tegelvloer in plaats van het kleed. Ik heb het weer voor mekaar! Ik schaam me en troost mijn nicht van bijna 1 jaar. De volgende dag informeer ik naar haar toestand, ze heeft geen bult, is niet blauw. Het viel gelukkig allemaal mee!

Ik moet denken aan die keer dat ik nog een kleuter was en in mijn pyjama in bed lag bij mijn moeder. Mijn broer was nog een baby. Ik wilde met mijn broer vliegtuigje spelen, door hem op mijn voeten en handen te dragen terwijl ik zelf op mijn rug lag. Enkele momenten gaat dit prima en zweeft mijn broer boven mijn lijf, zijn gezicht boven dat van mij. Mijn baby broer bleek toch iets te zwaar voor me en ik raak uit balans. Met een bons valt mijn broer met zijn bol tegen de bakstenen muur boven het bed van mijn moeder. Mijn broer heeft er, voor zover we dat na kunnen gaan, niets aan over gehouden. Ik schaamde me toen ook al rot.

De familiedag wordt aan tafel besproken. 'Ik mag niet echt meedoen'. Met Strato heb ik afgesproken dat ik me door mijn situatie inderdaad even niet kan inzetten voor de organisatie. Ik besluit dat ik cup cakes kan en wil bakken. Strato vindt het een slecht idee. Mijn broer, Nathalie en Strato zijn het met elkaar eens dat ik niet belast dien te worden. Ik zeg dat ik vooral geen 'abnormaal' leven wil leiden. Ik moet mezelf tegenwoordig verdedigen en motiveren als ik 'doodgewone' dingen wil doen. Het zure van de zaak is, dat ze gelijk hebben. Ik ben wrakkig en het wordt allemaal nog erger. We spreken het zo af dat ik alvast cup cakes bak, deze vries ik in en tegen de tijd dat het bijna familiedag is, kijken we of ik kan helpen met het afmaken/decoreren van de cup cakes. Het moet maar. Tijdens het eten ontstaan ook verschillende gesprekken in kleinere groepjes, links en rechts van me. Ik sluit mijn ogen. Ik ben moe, ik ben niet in orde en luister naar de kakafonie.

Stephanie belt, het gaat even niet goed met haar en ze huilt. Ik verdwijn eerst naar de tuin van mijn moeder om naar haar te luisteren, om met haar te praten. De buurman van mijn moeder is zoals altijd in zijn tuin. Waarom is die man altijd buiten? Het is donker, het miezert, ik kan niet vrijuit praten met mijn vriendin. Ik maak de oversteek van de tuin, door de drukbevolkte woonkamer, naar de gang, naar boven en ga op het bed van mijn moeder liggen. Nu kunnen we praten. We praten lang, ik wil Steef graag geruststellen. Het is allemaal heel begrijpelijk wat er gebeurt en ze hoeft wat mij betreft niet boos te zijn op zichzelf, al is ze daar moeilijk van te overtuigen.

Als ze vraagt hoe het met mij gaat en ik vertel over mijn twijfels en zoektocht naar motivatie om te kuren, moet ze weer huilen. Ze wil ook liever dat ik het kuren wel doe, zij heeft me nodig. 'Kijk, die kan weer in mijn motivatieboom'. Ook voegt ze er aan toe 'dan kan je in ieder geval zeggen dat je er alles aan gedaan hebt'.