zondag 6 oktober 2013

Witte ballen


Iemand zegt: 'Je haar zit in elk geval nu beter dan op de foto, direct na het knippen.'

Vandaag is het familiedag. Dat is niet zomaar wat, een bijeenkomst van zo'n 60 mensen van 0 tot 80. Het gezin waar ik bij hoor, mijn moeder, broer en onze partners, hebben de organisatie in handen dit jaar. Ik heb enorme hoeveelheden cupcakes gebakken, mijn familie doet de rest.

Ook al zijn Strato en ik op tijd opgestaan, we komen niet goed op gang en voordat ik het weet staat mijn broer voor de deur om de cupcakes op te halen. Ik heb mijn legging en schoenen al aan, maar nog geen jurk gekozen. In mijn sport light bh doe ik de deur open. Mijn neef van 6 is er ook bij. Daar sta ik dan met mijn bestralingsstrepen, nieuwe haar, met een legging en een bh. Ik schaam me voor mijn neef, mijn broer is wel wat gewend.

Korte tijd later fiets ik de cupcakes achterna. De feestlocatie is bij mij om de hoek. Ik begin met het uitpakken van de cakes om ze te presenteren op cupcake-torens. De hele flikkerse boel zit aan elkaar geplakt! De marsepein is gesmolten en deze blijft overal plakken aan de kontjes van bovengaande cupcake. Mijn broer, Strato en ik pulken zo goed en zo kwaad als gaat de cupcakes van elkaar. Zonde van al het werk gisteren. Wanneer krijg ik een 'break', vraag ik me af.

Nu vertrekken we ook weer snel, want we gaan eerst nog naar de begraafplaats waar Opa, Oma en Papa een familiegraf delen. Daar is de eerste ontmoeting met de hele familie. Mijn neef begint in de auto een verhaal over 'witte ballen'. Voor mijn gevoel start het verhaal ergens in het midden en ik snap het niet. Ik vraag hem wat voor 'witte ballen', waar zijn die 'witte ballen', wat heb je gedaan met die 'witte ballen'? Ik doe ook nog enkele sportieve suggesties over 'witte ballen'. Mijn neef kruipt beteuterd in zijn schulp door mijn spervuur aan vragen en opmerkingen. Ik probeer het nog eens, maar dan voorzichtig. Met veel nadruk zegt mijn neef: 'WITTERBALLEN'. Oh, nu snap ik het, 'bitterballen!'

Op de begraafplaats is het een gezellige kakafonie van mensen en kinderen. Er wordt gesleept met vazen, gieters, planten en bloemen. Binnen een kwartier is het hele graf omgetoverd in een bloemen- en plantenzee met hier en daar een sculptuurtje. Met name de peuters, kleuters en jonge kinderen positioneren zich rond het graf met alle rekwisieten. De volwassen zien er glimlachend op toe. Niemand houdt een toespraak, mijn oom deed dat altijd, hij leeft niet meer. Zijn dochter wacht buiten de poort van de begraafplaats, de pijn van het verlies is nog vers.

Dan tijd voor koffie met plakkerige cupcakes. Van mijn lieve nicht Mandy krijg ik een zelfgemaakte 'adventskalender'. Ze heeft mijn blog gelezen en ik schreef over de beloning voor de dagelijkse bestralingen in de vorm van een dagelijkse chocoladereep. Ik krijg nu een doos met vakjes met heel veel dikke chocoladerepen er in. De vakjes zijn mooi versierd met linten en spreuken. Ik vind het een prachtig cadeau.

We doen een speurtocht. Ik doe mee, want Strato en mijn moeder hebben de speurtocht gemaakt, voor mij is het een verassing. Ik heb de groepen gemaakt en na wat gesteggel met enkele kleintjes met dikke tranen omdat ze niet in de aangewezen groep willen, lukt het toch om in zes ploegen te vertrekken. De speurtocht is leuk, maar erg moeilijk. Mijn groepje wint, niet in de laatste plaats door onze slimme tiener in de groep.

De prijzen voor de speurtocht zijn cupcakes met in zilveren en gouden marsepein de familienaam en het jaartal erop. Deze cakes plakken niet aan elkaar, want ze zitten in mooie geschenkdozen. Toch ook hier weer problemen, een klein iemand heeft aan het goud en zilver gepulkt, ook hier niet echt eer van mijn werk. Jammer dan.

Als het feest is afgelopen, wordt ik door iedereen geknuffeld. De vrouwen denken aan de mogelijk pijnlijke borst. Mijn nicht Mindy zegt 'we voegen in' en knuffelt me met onze borsten netjes om en om op een rijtje. Mijn ooms denken niet aan de zere borst, maar knuffelen vol overgave. Het doet wel een beetje pijn, maar het deert me niet. Het is lief.

Het is een gezellige dag, maar ook hard werken. Als de familie en de hulp weg is, poetsen mijn broer, de kok en ik nog een paar uur na. Die avond heb ik tot laat in de nacht een gesprek met Strato. Hij verliest zich in zijn werk en ik heb hem hier en nu nodig.