vrijdag 11 oktober 2013

Atelier


Iemand zegt: 'Nu snap ik het'. Aangaande mijn haar en nadat ik verteld heb dat ik kanker heb.

Vandaag komt Hugo me halen, we gaan naar mijn atelier. Daar ben ik al lang niet meer geweest. Als hij deze afspraak niet bedacht had, zou ik er nu ook niet naartoe gaan. Ik heb soms aanmoediging nodig. Het regent vreselijk en uit protest houdt Boefje haar kak op. Ik kan niet aan haar uitleggen dat ze daar toch echt alleen zichzelf mee heeft (en mij toch eigenlijk ook wel). Behoorlijk nat komen we aan op het atelier en beginnen aan het voorgenomen werk.

Vrij snel hebben we al een hoop werk verzet. Hugo is 'slimmer' dan ik vandaag en helpt mij ook goed op weg. Hij fietst vandaag ook nog twee rondjes door de regen en de wijde omtrek om gereedschap te zoeken wat het werk zal bespoedigen. Hij vindt het ook nog! Mijn 'taak' lukt ook. Ik ben behoorlijk trots en raak in een opgeruimde bui, aan het eind van de dag is dit te zien aan het atelier.

Tussendoor moet ik weer eens naar het ziekenhuis, dit keer niet naar het AVL, maar naar een ander exemplaar alwaar mijn SPV haar spreekkamer heeft. Ik ben blij om Allison te zien, ze is op vakantie geweest en ik heb het contact met haar wel gemist. Zeker tijdens mijn verwarring over de motivatie voor het aangaan van chemotherapie. Mijn verwarring hierover is niet weg, maar ik ben moe van het 'zoeken' en ik heb me erbij neergelegd dat ik me ga laten inspuiten binnenkort. Verder weet ik het allemaal nog niet.

Ik vertel mijn grote verhaal aan Allison. Ik moet haar bijpraten vanaf het gesprek met de internist en de heftige uitkomst hiervan. Mijn vertwijfeling over de chemo, mijn ervaring met de bestralingen, wat er allemaal gebeurd is in mijn leven langszij en hoe het met mijn gemoed gesteld is. Depressief. Behalve vandaag dan, want Hugo heeft me uit mijn moeras getrokken. Ik had me voorgesteld dat ik vreselijk zou huilen bij dit consult met Allison, maar in plaats daarvan zit ik op de praatstoel. We spreken af dat ik na mijn volgende gesprek met de internist een mail stuur en dat we dan een wekelijkse belafspraak plannen. Dat vind ik fijn. Aan medicatie gaan we nu niet sleutelen, een wondermiddel tegen depressie is er niet en wie zou er niet depressief zijn in mijn situatie, dus daar doen we even niks aan. In ieder geval tot de hormoontherapie begint, dan moet er wat veranderen, want die medicijnen kun je niet samen gebruiken. Afgesproken.

Terug op het atelier rommelen we nog een poosje verder en het werk dat ik af wil hebben voordat ik de 'chemo inga' lijkt ook af te kunnen komen. Ik heb weer een beetje hoop door dit duwtje in de rug. Hugo doet het meeste werk vandaag, maar ik zit niet stil en ik hoef ook niet stil te zitten zoals laatste keer dat ik op het atelier was en last had van 'narcose-slapte'.

Het gore weer weet van geen wijken. Als ik naar huis ga, laat ik Boefje voor de derde keer uit vandaag, maar ze houdt haar kak nog steeds op. Ze loopt als een kuikentje achter mijn hielen op de stoep, in afwachting van het moment dat ik haar weer in de fietsmand til. Ze snuffelt niet, ze betreed de grasstrook niet, krijgt ze natte poten. Trut!