maandag 28 oktober 2013

Buurman


Nog een week tot de eerste chemokuur.

Ik verzaak blog-technisch. Te druk met mutsen haken. Deze nieuwe obsessie heeft tot doel geld in te zamelen voor AVL en een kleine vergoeding voor mezelf. De mutsen verkoop ik komend weekend, als we net als 500 andere kunstenaars 'Open atelier' houden. Ik heb al een aardige stapel en op iedere muts doe ik een button van het AVL. Verder doe ik ook mijn porselein en sieraden in de uitverkoop. Geld nodig.

Vandaag neem ik een commerciƫle opdracht aan, een klus die ik ook wel achter mijn computer, liggend in bed kan doen. Het is geen 'wereldopdracht', maar ik kan alles gebruiken nu.

De wind is niet van de lucht. Orkaansterkte bereikt deze vandaag. Op de galerij heb ik normaal gesproken een hoeveelheid planten. 14 Geraniums, 2 kamperfoelies en wat seizoen plantjes. Als ik uit bed kom en ik mijn ontbijt 'achter de geraniums' wil nuttigen, zie ik dat het een kale boel is buiten. Met mijn piekhaar, in mijn pyjama ga ik buiten kijken. Alle geraniums weg! Omgewaaid, dat snap ik, dat viel te verwachten, maar ze zijn weg. Ik weet het zeker, ze kunnen niet vliegen. Toch speur ik eerst de galerij af, en kijk dan over het balkon naar beneden in de tuinen van de buren. Geen spoor. Ondertussen is een buurman ook op de galerij met een hond, de hond springt tegen me aan, schijt ter plekke op de galerij en mijn hond blaft de hele buurt bij elkaar. Wat een zooitje!

Echt vervelend, ik ben gehecht aan mijn geraniums. Het zijn 14 verschillende geurgeraniums. Ze hebben nauwelijks bloemen, maar daar gaat het niet om, ze hebben heel divers blad en ruiken allemaal anders. Dit voorjaar besteld bij een kweker als stekjes. In de zomer zijn ze allemaal uitgegroeid tot flinke, trotste planten. Ik was al van plan om ze binnen te halen voor de winter, maar een aantal hadden nog nieuwe knoppen, dus ik wilde er nog even van genieten. Foetsie.

De buurman oppert dat wellicht mijn andere buurman de geraniums heeft binnengehaald. Dat klinkt wel als iets wat mijn buurman zou doen, maar ik sta hier nog steeds weg te waaien in mijn pyjama en met piekhaar. Ik wil eigenlijk eerst naar binnen om me aan te kleden en een muts op te zetten. De buurman heeft al aangebeld bij mijn andere buurman, hij is thuis en heeft inderdaad mijn geraniums. Ze staan allemaal netjes bij hem op het aanrecht! Ook heeft hij een hele grote pot met dahlia's voor me naar binnen gesleept.

Samen met de buurman en zonder bh, dragen we de geraniums en dahlia's naar mijn eigen huis, waar ze in de woonkamer mogen staan. De buurman vertelt dat hij laatst zijn eigen servieskast heeft omgetrokken, toen hij ineens heel kwaad was, maar dat hij zijn vriendin niets heeft aangedaan. Dat had ik al begrepen van zijn vriendin. Ik zeg dat ik het echt heel rot voor hem vindt dat hij zich zo lastig kan uiten. Ik zeg hem dat hij mijn held van de dag is. Hij heeft mijn planten gered. Hij heeft het ook een beetje voor zichzelf gedaan, want hij geniet volop van mijn geraniums, zegt hij.

Thuis zoek ik de mooiste ansichtkaart op die ik kan vinden. Het wordt er een met een geschilderde schelp, zo'n gewone, waar er miljoenen van langs onze kustlijn liggen. Die kaart heb ik laatst op Texel gekocht omdat ik deze zo mooi vond. Ik schrijf er nu een dankbericht op voor de buurman, mijn held.