woensdag 9 oktober 2013

Laatste bestraling


Vandaag laatste bestraling.

Met mijn schoonmoeder en Strato ga ik naar het AVL. Zoals dat mijn nieuwe leven past, heb ik gespannen geslapen en is de bestraling voor mijn doen vroeg. Ik ben nog niet helemaal wakker en niet praterig. Als ik aan de beurt ben voor de bestraling vraag ik Strato mee naar binnen, dan kan hij op de valreep nog eens zien wat er hier gebeurt, achter deze 'gesloten' deur en wat ze met me doen en wat ik moet doen. Wat ik ga missen, is de dagelijkse routine, de 'taak' die ik heb. Het moet toch niet moeilijk zijn om een veel leukere en gezondere dagelijkse routine op te pakken.

Precies op tijd houden 'we' er mee op met het bestralen. Mijn borst doet nu echt zeer, is nu flink verkleurd en krijgt kleine wondjes. Het litteken van de operatie onder mijn borst is gezwollen. Vandaag heb ik ook mijn laatste gesprek met de Radiotherapeut. Eigenlijk heeft ze vorige week al afscheid genomen, maar deze week stond de afspraak weer op mijn 'sticker', dus ontmoet ik haar nog een keer.

Ik vraag waar het aantal van 21 bestralingen op gebaseerd is. Mijn Radiotherapeut dokter Almhof legt uit dat men weet wat er nodig is om de kankercellen voldoende aan te tasten zodat de tumor niet meer terug kan groeien in combinatie met wat gezonde cellen kunnen verdragen en herstellen. Ik snap het en sterker nog, ik voel het! Niet van die aangetaste kankercellen, maar wel dat mijn gezonde weefsel niet veel meer kan verdragen. Mijn tepel is een beetje stuk en behoorlijk pijnlijk.

De rest van de dag slaap ik.