vrijdag 4 oktober 2013

Enge film


Het is dierendag, maar weet die hond van mij veel.

Ik laat Boefje uit en een mevrouw uit de buurt zegt, nadat ze me ineens herkent, niet tegen me dat ze mijn haar leuk vindt, wel dat je dat zo fijn kunt doen allemaal als je jong bent; 'zomaar je haar veranderen'. Ik lijk op PINK volgens zeggen, dat is mooi, die is 'Woman of the year 2013' volgens Billboard geworden. Echter ik voel me een vleugellamme kaketoe. Ik associeer mijn nieuwe look niet met 'stoer', maar met kanker.

Als ik aan kom rijden bij het AVL, staat er een automobilist moeilijk te doen. Ik ben niet de enige die een keer probeert te parkeren op het personeelsterrein gelukkig. Zie je, 'ik ben niet gek'.
Eenmaal binnen en in mijn kleedcelletje van de bestralingsmachine, trek ik net mijn sport light bh omhoog als de deur open getrokken wordt. Een oudere heer, met in zijn ene hand een omgeslagen handdoek geklemd en in zijn andere hand de deurkruk van 'mijn' kleedcel. Hij verontschuldigt zich en doet de deur gauw weer dicht. Hij moet in de kleedcel ernaast zijn. Met twee kleedcellen naast elkaar, kunnen de patiënten lekker voortvarend geholpen worden.

Na de bestraling ga ik kijken bij Julian. Tot mijn grote blijdschap, is hij uit bed en uit zijn operatiekostuum en zit op een stoel. Eef is er en ze speelt peuterspelletjes op een Iphone met een kindje op schoot. Het kindje met grappig piekhaar is van een vriendin van Julian, zij zit op zijn bed. Lekker druk, maar ik mag aanschuiven. Ik geef Julian een serieus magazine en een pocket van Garfield. Ik wilde eigenlijk een schaakpuzzelboek kopen of iets dergelijks, maar dat hadden ze niet bij de lokale Bruna. In mijn buurt kunnen mensen helemaal niet schaken, hooguit dammen, waaronder ik.

Julian heeft 2 drains in zijn lijf. Links in zijn hals en rechts onder zijn oor. Aan de drains hangen doorzichtige bidons. Rechts een bidon met iets wat er uitziet als zo'n onbestendige, oranje Multivruchtensap en in de bidon links zit iets wat lijkt op druivensap. De druivensap is 'gewoon' wondvocht en dat wordt al een stuk minder. De Multivruchtensap blijkt lymfevocht te zijn en dit zou eigenlijk niet uit zijn lymfe moeten lopen. Hij moet een dieet zonder bepaalde vetten volgen, zodat de lymfeklier minder vocht aanmaakt en kan genezen. Waarschijnlijk moet hij door dit gedoe langer in het AVL blijven.

Samuel was mijn kanker 'buddy' en ik zeg tegen Julian dat hij nu mijn 'buddy' is. Volgens Julian is Sam dan nu Erelid van ons clubhuis. We hopen dat er dan verder geen leden bijkomen. We vinden het 'leuk' genoeg zo!

Eef en ik lopen naar de parkeerplaats. Terwijl Julian in dezelfde kamer ligt als waar ik lag -die ene dag van mijn operatie- heb ik mijn auto direct naast de auto van Eef weten te parkeren. Verbaasd bekijken we samen de twee auto's. Twee vrouwen, die van elkaar echt niet weten in wat voor 'bolide' de ander rijdt. We knuffelen elkaar. We zijn het er over eens dat het 'allemaal geen harden' is. Ik zeg we 'tijgeren' door. 'Ja, Tijger' zegt Eef als we elkaar knuffelen. 'Ja, Blonde Panter', zeg ik tegen haar.

Met Gideon ga ik naar de film. Deze film is niet geschikt voor Martine en voor Strato, maar Gideon en ik houden van horror, we kijken 'The Conjuring'. Het is vrijdagavond, de bios is vol nerveuze jongelingen. Het eerste half uur van de film wordt er doorheen gelachen, gepraat en andere ongein. We komen er niet echt in, terwijl deze film wel één van de engste van de afgelopen periode zou moeten zijn. De film is een verzameling van onderdelen uit andere 'klassiekers' en bevat veel schrikeffecten, maar niet echt een verhaal of opbouw van karakters.

Ik vind de film niet eng en ben geenszins onder de indruk. Mijn eigen leven is een veel engere film.