dinsdag 8 oktober 2013

Het zal wel


Mijn moeder heeft een houten fiets gewonnen.

Ik droomde dat de ketting met hanger van mijn oma was gebroken, de hanger bleek gelukkig niet kwijt. In mijn droom was de hanger een Carneool in een Davidsster. Toen ik wakker werd, lag mijn ketting met de hanger van oma los in mijn bed. De ketting en het slot zijn niet stuk, ik snap niet hoe de ketting los is gegaan in mijn slaap.

De ochtend breng ik alleen door, dus ik merk het nog niet aan mezelf. Pas later op de dag als ik 'geconfronteerd' wordt met andere mensen, kom ik erachter dat ik daar dus vandaag geen behoefte aan heb. Ik ben moe, ik ben brak, mijn 'trots' doet zeer en ik heb niks te bieden.

Mijn collega's vragen hoe het met me gaat. Ik geef echt helemaal eerlijk antwoord en zeg dat ik erg gespannen ben vanwege de aanstaande chemokuren, het onbekende. Het is echt waar, ik slaap er 's nachts ook raar door en mijn spieren lijken van gespannen elastiek als ik probeer te ontspannen. Direct na mijn bekentenis, wordt ik overspoeld met 'ideeën' over mijn toestand. Het zou allemaal hartstikke mee kunnen vallen. Tuurlijk, kan het meevallen, maar dat weet ik dus niet, dus ben ik gespannen.

Wat ik wel weet is dat ik kaal wordt en mijn smaakbeleving aangetast wordt. Mijn ene collega legt uit dat die 'smaakbelevingsverandering' ook wel in gradaties zal bestaan, dus dat ik niet weet hoe erg dat is. De internist oncoloog was er vrij stellig in dat iedereen die ze spreekt, dezelfde klachten omschrijven rond de smaakbeleving, dus dat geloof ik dan ook. Iets waar ik niet gespannen voor hoef te zijn, het betreft hier algemeen aan te nemen kennis.

Diezelfde collega zegt dat hij weer gaat, hij werkt op een andere vestiging, ik zeg dat hij nog een keer goed naar mijn nieuwe kapsel moet kijken, dat had hij nog niet gezien en volgende keer dat ik hem weer zie, ben ik waarschijnlijk kaal. Mijn andere collega werpt direct tegen dat ik helemaal niet weet of ik dan kaal ben. Weer zo'n ding wat ik WEL zeker weet; ik word kaal, dus ook niet iets om gespannen over te zijn. Bovendien, waarom mag ik niet gewoon gespannen zijn? Vind ik zelf niet zo gek onder de gegeven omstandigheden.

Zoals ik al zei, vandaag ben ik niet geschikt voor omgang, niet met mens, niet met dier. Als ik weer thuis ben, wil Boefje allerhande aandacht van me. Op me zitten, op me liggen, speelgoed aanbieden en nog meer van dat gedoe. Ze maakt er echt werk van en meerdere keren duw ik haar hard van schoot omdat ze niet 'gezellig' bij me komt zitten of liggen, maar mijn lijf gebruikt om mijn onverdeelde aandacht te vragen. Daar heb ik geen ruimte voor nu.

Op mijn werk, bel ik maar weer eens met het bedrijf van de kiepauto waar ik een aanrijding mee had en waarvan de chauffeur het schadeformulier niet met me in wilde vullen. Ik vraag naar de schadeafdeling en krijg als antwoord dat 'die' er morgen weer is. Morgen ben ik er niet. Het kost me de nodige moeite om mijn werkzaamheden af te krijgen, maar het lukt me toch, ik kan weer trots zijn, maar voel dat verder niet.

De radiodames vinden me geloof ik stilletjes vandaag, dat kan wel eens kloppen. Omdat morgen mijn laatste bestraling is, vragen ze hoe ik het ervaren heb. Eigenlijk zoals wat je er zo over hoort. Het is wel zwaar, maar dat komt omdat het iedere dag moet en het leven met alle verrassingen ondertussen ook doorgaat. De pijn aan mijn borst vind ik goed te verdragen, het is lokaal en meer 'buiten' dan 'in' mijn lijf. Ze zijn bezorgd omdat ik zeg dat ik het privé een beetje zwaar heb, bieden direct weer de hulp van de psychologen van het AVL aan. Erg lief, maar ik wil gewoon zo snel mogelijk weer weg, geen mensen meer vandaag!

Voor een verkleedfeestje heb ik ooit een zwarte Cleopatra pruik gekocht bij de feestwinkel. Deze zoek ik op en zet deze op mijn hoofd en bestudeer mezelf in de spiegel. Als ik er ook nog een baretje bij opzet, lijkt het redelijk echt. Edoch lijk ik het meest op een orthodoxe Jodin. Na het huwelijk scheren deze dames zich kaal en zetten vervolgens een pruik en een muts op. Die gedachtegang heb ik nooit kunnen volgen. Eerst doe je wat een overjarig geschrift je opdraagt en dan gooi je er een hedendaagse, halfbakken oplossing tegenaan. Het zal wel.

Serie: 'Here comes Honey Boo Boo' van TLC over een compleet disfunctioneel gezin, die erg van elkaar houden.