maandag 14 oktober 2013

AVL 9.1: Internist


Vandaag ben ik niet goed aanspreekbaar. Spanning. Vandaag vangt de derde fase van mijn behandelingen aan. Ook al krijg ik vandaag nog geen chemokuur, het voelt toch als een nieuw, onbekend hoofdstuk in mijn 'leven met kanker'. Ik heb een afspraak met de internist. Lida in der Sas pikt me zo uit de hoeveelheid mensen in de wachtkamer. Ze heeft mijn nieuwe dossierfoto gezien of ze herkent Strato. Toch knap, ze heeft ons één keer eerder gezien en dat is alweer een maand geleden.

Geinig vindt ze mijn haar. Het wordt een makkelijker gesprek dan vorige keer, toen kreeg ik allerhande ellendig nieuws te horen. Nu is dat alweer een beetje verwerkt en gaan we over naar de praktische fase. We stellen vragen over de werking van chemotherapie, over voeding en over bijwerkingen. We spreken de start af voor de eerste kuur. Lida wil graag over twee weken beginnen, ik wil graag over drie weken beginnen.

Ik heb niet alleen even behoefte aan een 'kankerpauze', ik heb nog werk wat ik af wil maken en Strato en ik hebben nog een weekend 'open atelier' en dan houden we uitverkoop van ons werk. Het geld hebben we hard nodig. Lida stelt vast dat ik de kuur niet voor me uitschuif om oneigenlijke redenen, dus ze stemt in. Het is nog net binnen de '3 maanden marge' dus het kan ook wel. Dat wil zeggen dat chemo-kuren bij voorkeur gebeurt binnen 1 tot 3 maanden na een operatie.

Als we klaar zijn bij dokter In der Sas, moet ik me nog even laten 'meten' en bloed af laten nemen. 'Meten' is het opnemen van lengte, gewicht en bloeddruk. Een vrolijke, pittige zuster schrijft de bevindingen van mijn metingen op en voert ondertussen een discussie over gewicht met Strato. Ongevraagd is hij ook even op de weegschaal gaan staan, 'te zwaar' is de conclusie, maar waar de zuster en Strato het niet over eens worden, is het passende gewicht voor Strato.

De bloedafnamepoli is gewoon een wachtruimte met een nummertjesapparaat. Eerst met m'n nummertje naar de balie om mijn ponskaart te laten zien en dan met mijn nummertje naar een halfhoog hokje voor de bloedafname. Lief meisje, ze prikt echter venijnig. Later die avond ben ik behoorlijk paars en blauw aan de binnenkant van mijn ellenboog. Ik heb nog nooit een bloeduitstorting gehad na bloedafname, dus nu ook maar direct een hele grote.

Als we weer naar huis gaan, ben ik alweer moe, maar een stuk blijmoediger dan op de heenweg. 'De kop is eraf'. Ik bel mijn moeder, mijn broer, maak een afspraak met de Arboarts en bel Fred. Morgen ga ik niet werken. Ik zit een beetje tegen overspannen aan. Ik wil graag mijn 'taak' uit blijven voeren op mijn werk, maar wil dit proberen te doen door één keer in de week naar mijn werk te gaan in plaats van drie keer. Ik wil proberen een beetje emotioneel te herstellen om de chemo-klapper in ontvangst te kunnen nemen en fysiek een beetje uitrusten en naar het bos of zo.

Strato belt mijn zorgverzekeraar VGZ voor mij. Net als ik, krijgt ook hij geen echt heldere antwoorden op zorgvragen omtrent mijn situatie. We blijven weer met vragen zitten en hij belt nog een keer. De mensen die we aan de telefoon krijgen zijn allemaal even lief, maar kunnen geen heel duidelijke antwoorden geven. We worden vaak in de wacht gezet, de telefonisten beschikken zelf ook niet over de juiste informatie. Strato vraagt of ze niet een 'kanker-info-pakket' hebben wat ze toe kunnen sturen. Nee, dat is er niet. We moeten een hoop zelf uitzoeken. Dingen als reiskostenvergoeding, vergoeding voor een pruik, fysiotherapie na borstsparende operatie, welke formulieren en door wie ze ingevuld moeten worden, het blijft allemaal een beetje vaag, helaas.

Net als gisteren, ga ik weer naar Watervrouw, nu voor meer glittergaren. Ik heb bedacht om vanaf gisteren iedere dag een muts te haken. Deze mutsen bied ik dan te koop aan tijdens ons 'open atelier', het eerste weekend van November. De helft van de opbrengst is voor het AVL, om op maat gemaakte therapieën voor alle patiënten mogelijk te maken in de toekomst. Ik moet toch zo'n 25 mutsen kunnen haken!

https://actie.avlfoundation.nl/Home