donderdag 24 oktober 2013

Gravity


Ik doe niks (behalve piekeren dan) en moet alsnog haasten om op tijd te komen voor mijn afspraak met SPV Oudeschuur. Via de huisarts heb ik een afspraak met haar. Zij schijnt veel te weten van financiële zaken en adviseert patiënten in financiële nood.

Uit mijn hoofd kan ik opnoemen wat mijn vaste inkomen is en wat mijn vaste lasten zijn. De lasten zijn hoger dan mijn inkomen uit loondienst. Dat klopt, dit is ook altijd een motivatie geweest om aan de weg te timmeren als zzp-er. Dit lukte de afgelopen 10 jaar heel prima. Nu is de situatie anders en heb ik naast kanker, ook nog twee vaste opdrachtgevers die af zijn gehaakt. Toevallig, niks te maken met mijn situatie, mijn kwaliteiten of de crisis, maar wel heel vervelend nu.

Ik heb nog een paar opdrachten af te maken, er valt nog wat werk te verkopen, maar ik maak me zorgen om hoeveel werk ik nog gedaan kan krijgen als ik een half jaar moet chemokuren. Enige, tijdelijke aanvulling op het vaste inkomen zou gewenst zijn.

SPV vraagt of ik al bij de sociale dienst van de gemeente ben geweest. Nee, ik wilde graag eerst met haar praten, want zo had ik dat met de dokter afgesproken. Zij kan mij vertellen wat ik bij de sociale dienst moet gaan vragen. Haar advies is een regeling genaamd de BBZ (Besluit bijstandverlening zelfstandigen). Ik krijg weer een beetje hoop! Een 'potje' van de gemeente waaruit ondernemers in nood tijdelijk geholpen kunnen worden. Nooit van gehoord, maar klinkt als iets wat ik precies nodig heb. Aanvulling uit de Bijstand is ook nog een optie, maar daarvoor mag ik waarschijnlijk geen eigen bedrijfsvoering hebben, dus dat is niet wenselijk.

Behalve dit financiële advies, biedt de SPV mij hulp aan in de vorm van 'uitwendige therapie'. Daar ben ik wel bekend mee, wil ik ook wel, maar heb daar geen geld voor. De therapie is 'gratis'. De kosten vallen onder huisartskosten en zijn dus gedekt. Kom maar op dan met die therapie. Ik ben er wel blij mee, want ik tobde nog met de vraag naar welke fysiotherapeut ik moest gaan en nu dient een dergelijke therapie zich aan.

Ik bel mijn moeder om uit te leggen dat er zoiets is als BBZ en of ze met me mee gaat naar de gemeente. Tenslotte heeft zij bij de sociale dienst gewerkt, dus weet hoe we dit aan moeten pakken. Mijn moeder kent de BBZ, heeft deze zelf uitgevoerd toen zij nog bij de sociale dienst werkte. Zij gaat haar collega, die dit tegenwoordig doet, vragen of hij denkt dat ik in aanmerking kom. Volgens de SPV en mijn moeder zou dit heel goed kunnen. Ik ben nu al blij met de BBZ.

We gaan naar de film. Het is de eerste film die ik in 3D zie waarvan ik kan zeggen dat het 3D effect een zinnige bijdrage levert aan het verhaal en de ervaring. Het is een ongelofelijk knap gemaakte film en ik ga er behoorlijk in op. 'Gravity' met Sandra Bullock en George Clooney. Ik houd niet zo van Sandra, maar in deze film heb ik 'geen last' van haar.