vrijdag 29 november 2013

Naakt


Mijn tong voelt als een naaktslak in mijn mond.

Jemig wat een slechte week. Maandag ging het allemaal nog wel. De chemo er in en toen nog gewinkeld met Esther. Ik heb zelfs gekookt die dag en muts met sjaal gehaakt voor Roderick, leuk 'voor de Sint' van 'Chemo Piet'. Daarna kon ik niet slapen. Teveel prikkels vanwege 'toch zo'n chemodag' in het ziekenhuis.

Vanaf dinsdag ben ik ziek. Misselijk en zwak. Dinsdagmiddag ga ik onder de douche en enkele uren later is mijn gezicht opgezwollen, warm en rood. Gideon maakt soep voor me, dit krijg ik goed weg. Die nacht slaap ik niet, onrustig lijf en een heel pijnlijk gezicht, mijn ogen zitten behoorlijk dicht. Van de prednison? Ik weet het niet. Ik neem een paar aspirines om te kunnen slapen.

Woensdag is de zwelling nog niet geheel weg. Mijn broer komt op visite. Ik heb gevraagd of hij mijn gezicht wel kan aanzien, maar het valt wel mee inmiddels. Het doet nog wel zeer. Ik laat een klein stukje van mijn hoofd zien aan mijn broer, door mijn muts een beetje op te tillen. Mijn hoofd heeft grote kale plekken. Telkens als ik douche, voel ik me viezer in plaats van schoner daarna. Het haar wat loslaat van mijn hoofd plakt aan mijn handen en mijn lijf, het zit in mijn ogen en ik sputter om het uit mijn mond te krijgen. Als ik afgedroogd ben, zit ik van top tot teen onder de plakkerige haartjes. Vreselijk!

Donderdag nog steeds misselijk en zwak. Als ik niet beweeg, dan valt de misselijkheid mee. Ik wordt des te meer geplaagd door 'geurtjes'. Alles ruikt vies, ook wasmiddel. Ieder geurtje zet aan tot misselijkheid. Ik ben al sinds maandag niet buiten geweest en lig nagenoeg alleen maar in het donker in bed. Ik leef in de 'Twilight Zone', wat een nachtmerrie. Ik wil even naar buiten; In het park klapt Gideon een krukje voor me uit. 10 minuutjes zit ik buiten, dan heb ik weer de koude rillingen, maar ben toch blij dat ik buiten ben geweest. De herfst is prachtig als het weer mee zit.

Met Gideon ga ik ook nog even naar Hugo, dit duurt wat langer dan gedacht, maar ik 'zit', dus het gaat.

Vandaag nog altijd niet helemaal lekker. Nog steeds last van 'luchtjes'. Strato neemt me mee achterop de fiets naar buiten. Zelf fietsen lukt volgens mij niet. We gaan naar een sportzaak. Ik denk voor sokken als Sinterklaas cadeau, maar Strato heeft wat anders in gedachten. Ik klaag al drie dagen over de niet te verdragen geur van mijn slaapmuts, een soort 'ruwe olie' ruik ik, die ik zelfs door twee wasbeurten heen nog meen te ruiken. Strato wil voor mij een muts zoeken bij de sportwinkel. Daar snap ik niks van. Ik moet zo'n dun, katoenen muts hebben, geen wintersportmodel of zo.

Er blijkt zoiets te bestaan als 'sportmuts' voor hardlopers, schaatsers, fietsers.... Ja, natuurlijk! Helemaal leuk. Hiermee kan ik nog naar buiten ook! Nu heb ik mijn pruik op, maar ook dat is niet altijd fijn. Ik zie het ook niet zitten om elke keer als ik Boefje uit ga laten, mijn pruik te installeren. En met mijn huidige, 'stinkende' slaapmuts zie ik er uit alsof ik als slaaf op de 'plantage' werk. Met zo'n kekke sportmuts kun je ALTIJD naar buiten! Strato mijn held. Pruik af, muts op!

Verder kopen we heeeeeel veel wortelen, pastinaak, meiraapjes, pompoenen. Strato moet eerst de fiets halen, voordat we dit uit de stad kunnen sjouwen. De rest van de avond maakt Strato soepen van al deze mild smakende en licht zoet geurende groentes, het enige wat ik kan eten op het moment.

Als we in bed liggen, blijft Strato hardop piekeren over werk en geld. Ik vraag aan hem of hij zin heeft om even te lachen. Dat heeft hij wel. Ik doe mijn muts af. We moeten allebei grinniken.