woensdag 13 november 2013

Ace Ventura


Iemand zegt: Je lijkt wel een toverbal.

Ik heb een angstige nacht achter de rug en kan niet navertellen wat ik dan allemaal 'meegemaakt' heb. Ik schrok steeds wakker van mijn eigen dromen, verkrampt en bezweet. Mijn neus zat ook verstopt, dus misschien had ik ook 'lucht-problemen'. Ik weet het niet. Wel weet ik dat ik behoorlijk brak ben en het ook best lang duurt voordat ik een beetje bij zinnen kom en uit mijn bed.

Strato is jarig vandaag. Vannacht om 00.00 uur heb ik hem niet gebeld en nu bel ik hem pas om 12.00 uur. Hij vindt het niet erg. Ik wel een beetje, ik zou graag met meer enthousiasme iets leuks maken van zijn verjaardag. Ik heb wel een liedje gezongen door de telefoon.

Gedoucht, aangekleed en mijn paarsrode haar gestyled. Ik zie er uit als 'Ace Ventura, Pet Detective', het bevalt me. Ik fiets naar Ploeger en onderweg wordt ik drie ik aangehouden. Alle drie mannen die de weg kwijt zijn. Is het mijn haar? Zie ik er uit als een baken van hoop in de nacht? Drie keer stap ik van mijn fiets en trek mijn wanten uit. Met schwung haal ik mijn Iphone tevoorschijn en via Google Maps help ik de verdwaalde mannen weer op weg. Alle drie naar een geheel andere bestemming.

Ik heb echt een goede bui en vermaak me prima bij Ploeger. Ik vertel van alles, want ik heb mijn collega's al zo'n twee weken niet gezien. Best snel word ik moe en krijg ik last van de gevolgen van de slechte nacht. Ik neem twee paracetamolletjes en rommel nog een paar uurtjes door. Mijn collega Jos heeft expres wat werk voor me laten liggen, daar ben ik blij mee. Ze kunnen het makkelijk zonder mij, al mag ik dat van Fred niet zeggen. Een grote doos met bollen wol is bezorgd. Alpaca-wol, heerlijk zacht en erg mooi materiaal. Ook is mijn kunstwerk terug uit Korea. De belastingdienst gelooft niet dat het mijn eigen werk is wat voor een tentoonstelling in Korea was en toen gewoon teruggestuurd. Ik moet de btw afdragen. Prima, met dezelfde vaart vorder ik deze weer terug.

Thuis komt Gideon me helpen, we gaan even een campingbedje ophalen bij een vriendin van mijn moeder. Zij woont net niet bij mij in de straat. Zij heeft het niet meer nodig en ik kan het wel gebruiken voor mijn nicht van 0. Twintig jaar geleden hebben wij bij deze zelfde vriendin een tweepersoonsbed opgehaald, waar wij nog zo'n 10 jaar op geslapen hebben. Onze 'bed-vriendin'. Nog een uur later gaan we uit eten met Strato, vanwege zijn verjaardag. Het is warm en heel vol in het krappe restaurant. Het deert me niet. Ik heb dus echt een goede dag!

We nemen een 'vleestafel' en een 'vistafel'. Het eten is fantastisch. Het restaurant heet Subliem. Als ik na iedere hap een slok water neem, dan heb ik niet zo'n last van mijn slokdarm heb ik ontdekt, want sinds maandag heb ik 'vreemde' slokdarm problemen.

Als Strato en ik naar huis lopen, worden we aangehouden door een man die de weg kwijt is, wederom laat ik met mijn Iphone zien hoe hij zijn plaats van bestemming alsnog kan bereiken. Dat is de vierde vandaag! Strato zegt dat als ik spiritueel aangelegd zou zijn, dat ik dan zou kunnen denken dat ik in mijn 'gids fase' terecht ben gekomen. Hij voegt er aan toe dat het dan niet te hopen is dat het 'gidsen' over de rivier de Stix gaat. Dat hoop ik ook niet. Ik denk het niet. Het is gewoon 'Ace Ventura'.