zaterdag 23 november 2013

Il Grande Vuoto


Vroeger had ik een afgekeurde raskat, een Siamees genaamd Thijs.

Eergisteren heb ik mijn pruik op gehouden. Gisteren had ik nogal haarpijn. Ik ken haarpijn van vroeger. Toen ik een jong meisje was met een dikke bos lang haar. Als mijn haar de hele dag in een stevige staart opgesloten had gezeten, dan had ik enorm haarpijn als mijn staart weer losgelaten werd. De haarpijn van gisteren kwam denk ik door de pruik, die mijn schrale haar uren lang in een dwingende positie heeft gehouden. De haarpijn duurde tot vanmiddag.

Vandaag durfde ik, net als afgelopen dagen nauwelijks aan mijn hoofd te krabben, omdat mijn haren dan om me heen dwarrelen. Ik kijk met zorgen naar mijn hoofdkussen en naar mijn bankstel. Ik lijk echt op een verharend huisdier. Boefje schaamt zich niet, dus ik ook niet, neem ik me voor....

Diana, mijn pruik, heb ik gisteren een dagje vrij gegeven, met mijn dunne paarse kuifje en een nieuwe, zelf gehaakte muts heb ik de dag door gebracht. Vandaag heb ik een afspraak om naar de bios te gaan. Dus zet ik Diana op en kleed me aan in een groene jurk, zwarte Wolford panty, 60 denier en schoenen van United Nude. Beetje make-up. Ik zie er fantastisch uit (en ik ga sowieso niet met een muts op in de bios zitten).

Mijn gezelschap vindt mijn pruik ook prachtig en ook dat ik er heel erg goed uit zie.
We kijken een film die bijna twee-en-een-half uur duurt. De film speelt zich af in Rome, dus na de film hebben we trek in Pizza. De eerste pizza-tent is vol en overboekt. De tweede pizza-tent is de verkeerde en bij de buren, de derde pizza-tent zitten we helemaal goed. Ik neem een goed vette pizza quattro formaggi. Deze smaakt heerlijk. Ze brouwen hier zelf Limoncello, ik neem twee glazen.

Dit was leuk, maar wel fijn als ik eenmaal thuis ben, dat Diana weer af mag. De band knelt wel wat om mijn hoofd en ik voel me alsof ik met een warme muts in een vol en warm restaurant heb gezeten. Korte tijd later komt Strato. Hij heeft een drukke dag gehad. Hij is vertegenwoordiger van zijn eigen werk op een prestigieuze kunstbeurs geweest  vandaag. We kijken onze favoriete satire, 'Arrested Development'. Ondertussen kriebelt Strato in mijn nek en haar en ik maak me zorgen om mijn verharing als hij dat doet.

Strato laat Boefje uit. Ik heb de rubberen borstel van Boefje opgezocht in de honden-spullen-bak. Boven de wastafel in de badkamer geef ik mezelf een 'goede beurt' met de rubber borstel. Ik doe een nieuw inzicht op. Terwijl mijn schaamhaar, mooi 'uitgedund' uitvalt, krijg ik op mijn hoofd lokaal kale plekken. Ik lijk wel een kat met schurft! Ik denk aan Thijs, onze oude siamees die blind, vet, stinkend en met schurft gekoesterd werd door mij.

Bij Samuel, hij leeft niet meer, was zijn dikke bos haar wel flink uitgedund, maar ik geloof niet dat hij opzichtige kale plekken had, of ik heb er geen oog voor gehad. Ik dus wel, het is bizar. Strato heeft gelukkig geen afkeer en schiet te hulp als de wasbak al flink gevuld is met een dot haar waar geen einde aan komt. Met de tondeuse scheert hij wat er over is kort. En dan nog korter, maar er is geen redden meer aan. Ik zie er uit als een figurant in 'Schindlers List'.

Mijn vriendin, mijn pruik, Diana had geen dag later moeten komen, ik kan me zonder haar niet meer vertonen.

Film: 'La Grande Bellezza' van regisseur Paolo Sorrentino. Net zoiets als 'Amélie' van Jean-Pierre Jeunet, maar dan voor 45-plussers.