zondag 1 december 2013

Heerlijk avondje


Strato noemt me een 'zielig vogeltje' vanwege mijn haar, hij zegt erbij dat hij onverminderd van me houdt. Wel vind hij mij leuker mét haar, nu lijk ik op IEP! van Annie M.G. Schmidt. Ik vind 'mij' ook leuker met haar en zonder chemo.

Gisteren hebben we Sinterklaasfeest gevierd. 3 honden, 8 volwassenen en mijn neef van 6 en mijn nicht van 0. Om vier uur ging het feest los en we zijn allemaal gebleven tot lang na afloop van de uitpakkerij. Mijn neef heeft tijd gehad om na het uitpakken met alles te spelen en als laatste zijn gekregen boek te lezen. Hij leest al! Strato heeft met veel geduld aan mijn nicht uitgelegd hoe een blokkendoos werkt, ze was zeer geïnteresseerd, maar kon de instructies niet opvolgen. Wel kan ze in haar handjes klappen en met haar handjes in de lucht juichen.

Met mij ging het erg goed. In 'echte' kleren, met mijn pruik op en hoge hakken aan. Laagje make-up. Helemaal kek. Eten ging ook. Soepje van Nathalie en appeltaartje van haar vader gingen er goed in. Mijn moeder vroeg af en toe of het nog gaat en het ging nog. De avond eindigde met familie anekdotes en speculaaslikeur. Voor mij een sapje. Later dan nodig zijn we naar huis gegaan.

Vandaag weer in mijn kekke pak, want ik ga naar een opening van een tentoonstelling. Ik maak deel uit van een groep die autonome sieraden maakt naar aanleiding van cultureel erfgoed en museumcollecties. Deze sieraden exposeren we op de locatie, of tussen de werken waarop deze geïnspireerd zijn. Snappie?

Hoe dan ook, mijn medeleden hebben een tentoonstelling gemaakt naar aanleiding van foto's van het Rijksmuseum van Peganaute. De opening wordt verricht door de conservator 20e eeuwse kunst van het Rijksmuseum. Hij verbindt op boeiende wijze het hedendaagse sieraad aan de architectuur van het Rijksmuseum in oude en nieuwe staat. Mijn naam wordt wel genoemd als groepslid, maar ik doe niet mee. Had ik wel graag gewild, maar het leven maakte andere plannen voor mij. Ik wist al wat ik wilde maken, had een foto van Peganaute als inspiratie uitgezocht. Misschien een andere keer, nu eerst even kanker.