donderdag 10 april 2014

AVL 25.1: Natte longen


Vocht achter mijn linkerlong. Ik heb het benauwd. Volgens dokter In der Sas zijn er drie mogelijke oorzaken van vocht achter mijn long.
1. Een onopgemerkte ontsteking.
2. Hartproblemen, mogelijk veroorzaakt door immunotherapie, de Herceptin.
3. Onbekende oorzaak.

Per omgaande dient vastgesteld of uitgesloten te worden dat het mijn hart is. Maandag a.s. ontvang ik voor het eerst drie porties (zonder mayo) Herceptin, zodat ik drie weken 'vooruit' kan. Dan moeten we wel weten of mijn hartpomp-functie niet wordt aangetast door de Herceptin. Afgaande op de röntgenfoto van mijn longen, waarop blijkbaar ook mijn hart te zien is (handig), denkt de dokter dat mijn hart geen problemen ondervindt. Ik heb een mooi, slank hart, zegt ze. Nou dat is in ieder geval dan iets wat slank te noemen valt aan mij momenteel.

Dokter In der Sas heeft geregeld dat ik morgen een ejectiefractie onderzoek krijg, ofwel nucleair hartonderzoek. Dat is top. Maandag moet ik aan de verpleegkundige van de dagbehandeling vragen of hij/zij de dokter wil bellen voor de uitslag, alvorens ik de Herceptin toegediend krijg om hopelijk bevestigd te krijgen dat mijn hart in orde is en de immunotherapie doorgang kan vinden komend jaar. Een financiële strop weliswaar voor de pot 'algemene middelen', want deze therapie kost ongeveer een ton, maar goed nieuws voor mij, waarmee mijn kansen op het opnieuw krijgen van borstkanker kleiner wordt.

Ik ga ook nog even half ontbloot en achter een gordijn op tafel zitten en liggen. De dokter klopt op mijn borst en rug, luistert met de stethoscoop terwijl ik moet zuchten, omdat ze me dat vroeg te doen. Zuchten doe ik vaak, maar verder niet waar de dokter bij is. Daarna luistert ze naar mijn buik, hierbij hoef ik niet te zuchten. Ze hoort niks. Dat is niet goed. In het geval van buiken en darmen is het de bedoeling dat deze rommelen, knorren, piepen en kletsen, dat betekent dat ze werken. Laatst dacht ik al aan een lied van Van Dik Hout en had daar ineens een ander gevoel bij, dat heb ik nu weer: Stil in mij. Ik heb al lang geen last meer van obstipatie, ik ben gewend geraakt aan een 'massief' en overvol gevoel. Na het eten heb ik het wel extra benauwd, dan blijft het voer tot boven in mijn slokdarm staan. Ik heb geen dagelijkse 'stoelgang' maar af  en toe 'overloop-diarree' (getver, wat een vies woord). Ik krijg een nieuw recept voor Magnesium pillen. Ik heb alle vorige Magnesium pillen al opgegeten.

De dokter schrijft met de hand een briefje met hierop een inname-schema voor de komende dagen.