maandag 10 februari 2014

AVL 19.1: Het zit mee


Vandaag Herceptin en Taxol, zonder Dexamethason. Daar kijk ik in zekere zin wel naar uit.
De kuren worden langzaam toegediend en ik wordt in de gaten gehouden door verplegend personeel. Al de hele voorgaande week, heb ik het licht-benauwd. Ik kan slecht doorademen. Net of ik in een chloorzwembad ben geweest. Inmiddels heb ik ook stekende pijn tussen mijn schouderbladen. Is er iets met mijn longen?

De hoofdverpleegkundige onderzoekt me en luistert met een stethoscoop naar mijn borst en rug.
Tussen de Herceptin en Taxol door, mag ik naar Radiologie voor een longfoto. Om een goede foto te kunnen maken, moet ik met mijn borst tegen een plaat, borstplaat hihi, gaan staan en met mijn armen boven mijn hoofd een beugel beethouden. Ik krijg mijn armen bijna niet boven mijn hoofd. Links door de operatie, rechts door de picc-lijn. Sinds de picc-lijn kan ik mijn rechterarm niet meer strekken. Ik voel me net een marionet in rust en zo zie ik er ook uit als ik demonstreer hoe hoog ik mijn armen op kan tillen en tegelijkertijd laat zien hoe goed ik ze kan strekken. Werkt dus allemaal niet meer naar behoren. Ik houd mezelf voor dat dit allemaal weer goed komt.... een keer.

Niks aan het handje met mijn longen en labwaarden zijn goed. Het is onbekende pijn. 'In de gaten houden' is het advies. We gaan door voor de Taxol. Met het Herceptin infuus mag je de afdeling nog wel af met je rijdende kapstok, maar als eenmaal de chemokuur er in zit, dan mag je niet meer weg, wegens besmettingsgevaar. Van de Taxol krijg ik vandaag een beetje koorts. Het infuus wordt wat geknepen, maar we gaan wel door met de behandeling.

Die avond wordt ik niet rood, ik slaap prima met mijn 'lichte verhoging' en de volgende dag zwel ik niet op. Dat is voor het eerst sinds ik aan het 'chemokuren' ben!