maandag 27 januari 2014

AVL 15.1: Taxol + Herceptin 1


Maandag chemodag. Vandaag ga ik voor de eerste sessie van de tweede kuur.

Ik krijg chemokuur Taxol en daarbij ook meteen de immunotherapie Herceptin.
Je schijnt allergisch te kunnen zijn voor één van beide, dus tijdens de eerste kuur blijft er een verpleegkundige naast me zitten, zodat toediening acuut gestaakt kan worden als ik het benauwd krijg of opzwel. Als ik pijn in mijn buik of rug heb, moet ik het even zeggen, dat kan Anna niet aan mij zien.

Ik schrik eerst een beetje als ik Anna aan zie komen, en ja, ze komt voor mij. De allereerste keer dat ik op de dagopname was, ben ik geholpen door Dora met begeleiding van Anna. Daar was ik niet zo tevreden over. Dora en Anna waren niet heel 'aanwezig' en ik des te meer. Vandaag is alles anders. Anna is erg lief en betrokken. Als ze naast me zit, terwijl ik aangesloten ben aan het infuus, neemt ze regelmatig mijn bloeddruk en temperatuur op.

Anna neemt mijn bloeddruk op aan mijn rechterbovenarm, de arm waarin het infuus in mijn hand is geprikt. In mijn pols ging niet, die ader is nog niet hersteld van de vorige kuur. Niet lekker als mijn arm door de bloeddrukmeter afgekneld wordt en tegelijkertijd een vloeistof door mijn arm naar boven kruipt. Mijn andere arm is geen optie voor infuus of bloeddrukmeten, want dit is de geopereerde kant.

Als Anna voor de zevende keer mijn bloeddruk opmeet, geeft het apparaat aan dat mijn polsslag 224 is. Dit is enorm veel te hoog. Het zegt me niks, ik lig doodkalm in bed, heb nergens last van. Het infuus wordt stopgezet en mijn bloeddruk nog eens gemeten en nog eens, en dan nog eens maar dan aan mijn rechteronderbeen. De uitslag blijft 224.

Anna kijkt me eens goed aan en constateert ook geen enkele verandering in mijn lijf en gemoed. Ze komt op het goede idee om een andere bloeddrukmeter te gaan halen. Voor de zekerheid komt de 'Nurse Practitioner' ook even bij me kijken. Dat is het protocol in het geval van buitengewone toestanden. De 'Nurse Practitioner' neemt mijn bloeddruk op via een ouderwetse, beproefde methode; Met de vinger aan de pols en kijkend op haar horloge. Het andere apparaat bevestigd de bevinding van de NP, niks aan het handje zogezegd. Polsslag rond de 70. Wel wordt er een aantekening gemaakt in mijn dossier.

Voor de zekerheid wordt het infuus wat 'geknepen' en het toedienen van de Taxol zo wat langzamer. Aan het einde van het proces schijn ik wat bleek te zien, ik weet het niet, voel me redelijk in orde. Voor zover je dat mag verwachten als je vergiftigd wordt met een chemisch middel, oorspronkelijk een aftreksel van een Taxus struik in een oplosmiddel van ruwe olie.
Als je dat niet al had, kun je daar kanker van krijgen.

Voor het eerst zie ik er uit als een kankerpatiënt, of zo je wil een junk. Spierwit gezicht met donkere kringen rond mijn ogen. Tegen de tijd dat ik naar bed ga, verschijnt er op mijn gezicht een vlek; een warme, rode vlinder. Mijn ogen, mijn neus, rond mijn mond en mijn hele kin zijn vuurrood, mijn wangen en voorhoofd spierwit.

Ter verduidelijking, een plaatje van Taxol: