maandag 6 januari 2014

AVL 14.1: Chemotherapie AC-4


Mijn buurvrouw kirt: Goh! Weer een ander kapsel!


Zodeknetter wat druk in het AVL. De Kerstvakantie is voorbij, de kankerpauze is voor iedereen weer over. Eerst weer bloedprikken. Daar zie ik meteen al tegenop. Ze vinden het lastig hier om netjes te prikken, ben ik al een poosje achter. De wachtkamer bij de prik poli zit stampiejampievol. Zeker twintig wachtenden voor me. Het geeft niet, we zijn ruim op tijd.

Het leek me al helemaal leuk om vandaag met Strato in de rolstoelbus te gaan, 'van voor naar achter, van links naar rechts' op de klapstoelen. Daar zat ik nou al een week in mezelf om te giechelen. Toen kwam er helemaal geen rolstoelbus vandaag, maar een dikke, zwarte Mercedes alszijnde zorgtaxi. Dat zit wel een stuk beter, maar is wel minder grappig. Met deze luxe wagen zijn we ruim binnen de tijd in het AVL.

Het bloedprikken is het als vorige keer helemaal niet erg vandaag. Een bekwame prikker doet geconcentreerd zijn werk en ik voel er niks van! Goed begin van deze chemodag, van dit nieuwe 'prikjaar'. Hier kan ik wel aan wennen.

Bij dokter In der Sas vertel ik over alle atypische kwalen van de afgelopen drie weken. Een riedel van kramp tot steken en slecht zicht. Ik zeg niks over de gênante jeuk en prikkel, heb er geen zin in. Wel 'klaag' ik over oorpijn. Bij alles wat ik vertel, hoort een nieuw medicijn. Het maakt dat ik niet alles wil vertellen. Ik kan inmiddels zelf wel een apotheek beginnen. Ik vind het ook niet nodig om voor alles een middeltje te krijgen, maar het lijkt me wel aardig dat mijn internist weet wat er met me gebeurt.

Van dokter In der Sas wil ik weten wat me bij de nieuwe chemokuur, die over drie weken begint, te wachten staat. Ik vind het erg spannend worden, het is na vandaag tijd voor een nieuwe fase in de behandeling. De dokter zegt dat ze hier eigenlijk pas volgende keer over vertelt, maar nu ik er eenmaal om vraag zal ze e.e.a. uitleggen. De wekelijkse chemo Paclitaxel, merknaam Taxol gecombineerd met Herceptin, wordt door de meeste mensen als 'lichter' ervaren, ook al is de wekelijkse toediening tegelijkertijd een zwaarder traject. Ze kan niet precies uitleggen waarom mensen het als 'lichter' ervaren. Het is toch ook weer voor iedereen anders.

Lastig is dat veel mensen (hevig) allergisch zijn voor het oplosmiddel van de Taxol en/of voor de Trastuzumab, merknaam Herceptin. Om dit te ondervangen, krijg ik van tevoren Dexamethason, een corticosteroïd en tijdens het toedienen nog meer Dexamethason en Tavegil, een anti histaminica. Ondertussen wordt er dan gekeken of ik opzwel of het benauwd krijg, terwijl de middelen superlangzaam mijn lichaam binnen gedruppeld worden. Trek er maar een dag voor uit.

In ieder geval moet ik de avond tevoren een halve Dexamethason nemen. Dit kan wel zorgen voor onrust. Ik zeg dat ik van nature een lastige slaper ben en vraag of ik een oxazepam mag nemen. 'Neem er maar twee', is het advies van Dokter In der Sas. Dat belooft weer wat.

Bij de dagopname is het niet minder druk vandaag, maar wij zijn nog steeds op schema, ik zit prima op tijd in de wachtkamer. Alleen wordt ik niet op tijd opgehaald en na een half uur zijn er al weer veel mensen gekomen en wel opgehaald, maar ik nog steeds niet. Strato gaat vragen of ze me niet vergeten zijn. De baliedame belt even met de afdeling, nee, ze zijn me niet vergeten, het is druk. Ik word er kwaad van. Niet op iemand in het bijzonder, maar op de situatie. Ik haat dat rottige infuus en zo wordt de spanning aardig opgevoerd. Het lukt me heel aardig om 'Zen' te zijn op de dagen van de behandelingen, maar heb geen reserve voor onverwachte uitstel. Het duurt wel een uur voordat ik dan toch aan de beurt ben. Ik mag in een kamer met drie bedden, die nog verschoond worden, als de nieuwe patiënten alweer binnen gelaten worden.

Met een hittekussen op mijn rechterpols lig ik op mijn volautomatische bed, op een kraakvers laken. Ik trek mijn muts over mijn hoofd en geef me over. Een mevrouw tegenover me leest een boekje, dat kan omdat ze geen infuus in haar onderarm heeft, ze heeft een 'vaste lijn' in haar bovenarm. Zonder prikken wordt ze aangesloten aan het infuus. Vandaag is voor haar de laatste keer. Ze moet wel even zelf erbij vertellen dat de 'vaste lijn' er vandaag dus ook uit mag.

We maken een praatje met deze mevrouw, die dezelfde behandelingen, maar in andere volgorde doorgemaakt heeft. Ze is 45 en heeft dus ook zelf de tumor ontdekt in haar borst, (eerste mammografie krijg je als je 50 bent). Deze was toen wel al 6 centimeter (6 cm ?!) met uitzaaiingen in de klieren. We maken ook een praatje met de verpleegkundige met Engels accent. Een shot AC kost 600 euro. Een shot Taxol kost 1200 euro. Een shot Herceptin is onbetaalbaar.