donderdag 5 december 2013

Harde noot


Esther is nu ook veertig.

Hedenochtend wordt ik wakker gebeld door mevrouw Nootmuskaat van de 'Sociale' Dienst. Eergisteren ben ik met mijn moeder bij haar geweest om mijn aanvraag BBZ in te leveren. Het leek wel alsof we bij de hoofdmeester moesten komen, omdat we iets fout hebben gedaan. Mevrouw Nootmuskaat probeert me nogmaals af te praten van de aanvraag. Ze heeft mijn bedrijfsresultaten bestudeerd, niet verder gekeken dan de eerste regel van de BBZ, en nog altijd is mijn bedrijf niet levensvatbaar is de conclusie. Ik zou me volgens haar moeten concentreren op mijn ziekte en het beter worden. Ik zou volgens haar niet de stress moeten hebben van een aanvraag doen, die waarschijnlijk niet gehonoreerd wordt. Als ik de aanvraag niet intrek is de volgende stap een bureau inhuren om mijn bedrijfsvoering te controleren en dat levert alleen maar nog meer stress op volgens mevrouw Nootmuskaat.

Wist u dat deze controle door een bureau, de Staat 2000 euro kost? Ik vraag om een tijdelijke toelage, uitgekeerd als lening van plusminus 150 euro per maand, voor de duur van ongeveer een half jaar!! Ga lekker een bureau inhuren, met als insteek mij alsnog af te kunnen wijzen voor BBZ en geef hiertoe ruim het dubbele uit!! Want dat dat de insteek is, laat mevrouw Nootmuskaat uit alles blijken, ze zegt het alleen niet.

Mevrouw Nootmuskaat claimt dat de 'Individualiseringsregeling', waarmee zij op persoonlijke titel als ambtenaar kan beslissen om mij 'buitengewoon' uit de brand te helpen, niet toegepast kan worden, deze is alleen voor de Bijstand en niet voor de BBZ. Typisch, want de BBZ valt onder de Bijstand. Tussen de regels door suggereert mevrouw Nootmuskaat dat de stress die ik heb, veroorzaakt wordt doordat mijn moeder vasthoudend is en zo nodig een bezwaarschrift wil indienen, maar dat het echt beter voor me is om géén BBZ aanvraag te doen en dat eigenlijk mijn enige keus is om me af te melden bij de KvK en mijn bedrijf (tijdelijk) op te geven en Bijstand aan te vragen met een tijdelijke ontheffing van sollicitatieplicht, wegens ziekte.

Hoe meer mevrouw Nootmuskaat zegt, des te minder zeg ik. In eerste instantie begrijp ik het niet allemaal helemaal direct, ik slaap nog half en ik heb de indruk dat alles wat ik zeg 'tegen me gebruikt' kan worden. Ze krijgt niet te horen van mij wat ze wenst te horen, namelijk dat ze mijn dossier in de versnipperaar mag duwen. Ze vraagt wel of ze mijn moeder soms moet bellen, of dat ik het haar uit zal leggen. Ik vraag haar te bellen, want ik weet zeker dat mijn moeder haar anders nog eens belt.

Het klopt wel, van de bedrijfsresultaten dan, de rest vind ik onnodig en ongepast. Ik heb een nieuwe opdracht: navraag doen bij de boekhouder en KvK wat de gevolgen zijn als ik tijdelijk mijn bedrijf opgeeft. Mag ik dan mijn prachtige, pas verbouwde atelier blijven huren van de gemeente, of moet ik daar dan ook uit? Omdat het criterium hier is dat je 'professioneel werkzaam moet zijn als kunstenaar', en terecht. Nog een gemeenteloket waar ik een vraag moet voorleggen. Zucht.

Allison belt me korte tijd later, ik ben niet erg spraakzaam, maar nog in de ban van Nootmuskaat. Ook Allison is ingeschakeld inzake het BBZ-debacle. Ik heb een brief nodig waarin mijn bipolariteit wordt opgevoerd en uitgelegd, want het is voor de 'Sociale' Dienst niet te begrijpen waarom ik een 'niet levensvatbaar' bedrijf voer en niet gewoon meer uren in loondienst werk om aan een minimum inkomen te komen. Ik wordt 'uitgedrukt' in ziekte en incompetentie, zo voelt dit hele gedoe.

Mijn moeder belt even later. Ze is verbaal aan het armpje drukken met mevrouw Nootmuskaat. Mijn moeder is een door de wol geverfde ambtenaar, tot voor kort werkzaam bij een Sociale Dienst in een andere gemeente. In de gemeente waar mijn moeder werkt, is niet altijd per se de 'levensvatbaarheid' van een bedrijf doorslaggevend geweest voor toekenning BBZ, dus mijn moeder wil dat bedrijfsonderzoek wel laten doen door een extern bureau. Verder vertelt mijn moeder dat ik recht heb op een 'Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen'-uitkering als ik mijn bedrijf ga stoppen en nog lopende opdrachten heb. Laat dat nou zo zijn.... Mevrouw Nootmuskaat moest beamen dat ik daar dan inderdaad recht op heb. En dat kon mijn 'sociale consulente van de gemeente' me niet zelf vertellen?! Wat een waardeloze dienstverlening!

Wist u dat u van 5 mg nootmuskaat of meer, goed ziek kunt worden?