maandag 16 december 2013

AVL 13.1: Chemotherapie AC 3


Voor het eerst wordt ik opgehaald door een zorgtaxi. De chauffeur is een kwartier later dan afgesproken, maar nog ruim op tijd voor mijn afspraken in het AVL. De taxibus kan niet de parkeerplaats op in mijn straat, dus ik loop achter de chauffeur aan de straat uit. Het is zeker een flinke bus en ik ben de enige passagier. Ik neem plaats rechts achter de chauffeur in de verder lege rolstoelbus. Vroeger zeiden we: '06-11 en het busje komt vanzelf'.

De chauffeur neemt een andere route dan die ik zelf zou rijden en onderweg zet hij de bus nog even langs te kant om te telefoneren met de meldkamer, inzake taxiwerk de rest van de middag. De stoel waar ik op zit, is opklapbaar en dat voel ik. Bij iedere bocht ga ik van links naar rechts en bij remmen en optrekken van voor naar achter. De chauffeur kletst wat tegen me. Hij zegt dat hij me wel wat jong vindt voor het ziekenhuis waar ik naar toe moet. Dat emotioneert me.

Bij aankomst eerst weer naar de bloedafname. Dit keer wordt ik geprikt in cubicle 2, hier zit een lieve dame die me keurig en pijnloos prikt. Het is rustig en ik denk dat zij de vaste 'prikker' is. De andere cubicle is nu niet bezet en volgens mij werken daar verpleegkundigen voor straf, die prikken niet lekker.

Uurtje wachten op de uitslag en afspraak met de arts. Ik heb haakwerk meegenomen en installeer me aan de leestafel in de 'koffiehoek'. Han, mijn psychiater belt me. Eindelijk heeft hij me te pakken, hij had al een paar keer gebeld. Dit is de eerste keer dat ik hem spreek sinds ik weet dat ik borstkanker heb. Hij vraagt of ik voldoende hulp heb thuis en begrip krijg op mijn werk. Ja, er wordt goed voor me gezorgd en ik heb lieve collega's.

Als ik in de wachtkamer zit voor mijn afspraak met Dokter In der Sas, voegt Gideon zich bij me. Ik haak nog even verder, een mevrouw vraagt wat het wordt. Een muts.