woensdag 19 maart 2014

Het is niks



Ik ben zooooooo chagrijnig, niet normaal! Iedereen kan maar beter uit de buurt blijven. Ik kan alleen Eric goed velen, zonder Eric voel ik me zelfs vervelender. Door de wetenschap dat mijn borsten er niet af hoeven en mijn kippenhok niet geruimd, heb ik zitten wachten op het gevoel van opluchting en enige blijdschap bij mezelf. Dit is uitgebleven. Ik heb wel twee dagen na het nieuws 'mijn-borsten-hoeven-er-niet-af-gympjes' gekocht en een nieuwe bh. Sinds de operatie loop ik namelijk in sport-tuigjes en mijn 'oude' bh's pas ik niet meer.

Ik ben helemaal niet 'blij'. Een gevoel van ongeduld heeft zich aangediend. Het einde van het chemokuren komt in zicht, nog 'slechts' een maand en dan kan de 'zomer van herstel' beginnen. Ik denk het te snappen, dat chagrijn. Sinds Juli vorig jaar houd ik mijn spreekwoordelijke adem in, ben ik in een langdurig en naar behandeltraject terecht gekomen, was ik van de ene op de andere dag patiënt. Tot aan het nieuws of ik al dan niet opnieuw geopereerd hoefde te worden, wat bepalend was voor de nabije toekomst: Nog meer nare behandelingen, of veel minder intensieve behandelingen, ben ik mijn adem in blijven houden. Nu mag ik uitblazen en komt alle 'narigheid' er uit. Dat is mijn theorie.

Tegenslagen, die niets met mijn behandelingen te maken hadden, waar ik eerder geen ruimte voor had, dienen zich in full-color aan. Tegenslagen die wel met mijn behandeling te maken hebben, ook die krijgen nu eigenlijk ook pas ruimte. Zaken die ik van me af heb gehouden omdat ik wel wat belangrijkers aan mijn hoofd had, ze komen nu wél binnen. Oh, wat ben ik boos en moet ik onderhand huilen! Mijn 'Zen', waar ik nog al verbaasd over was, -'Zen' is normaal gesproken mijn ding helemaal niet- is nu dan ook weg.

Zit het zo, of heb ik gewoon een klote-week?
Komt het omdat iemand waarvan ik dacht dat we vriendinnen waren, me laat zitten? Of komt het doordat een opdrachtgever een loopje met me neemt? Komt het omdat een onderaannemer voor de zoveelste keer slecht werk aflevert? Of die particulier die vorige week twee werken bestelde en twee dagen later één werk afbestelt? Is het de koortsuitslag die van mijn lip is opgekropen naar mijn neus? Zijn het mijn nagels die diep inscheuren en die zo zacht zijn als rubber? Is het de wetenschap dat ik er heus nog niet vanaf ben na het einde van de chemokuren? Is het omdat ik GVD nog vier keer chemokuur krijg?

Het is alles en het is niks.