zondag 9 maart 2014

Groot kind


Iemand zegt tegen me: Ik zit niet lekker in mijn vel. Als ik een dergelijke diagnose zou krijgen, zou ik het wellicht laten woekeren en er over een half jaar niet meer zijn.

Sinds de fietstocht naar de tandarts, afgelopen week, heb ik mijn stalen ros maar weer op stal gelaten. Dat was geen succes. Ik heb een en ander aan klusjes lopend gedaan. Het weer was aangenaam en lopen kan ik nog als de beste! Boefje loopt redelijk braaf mee, al heeft ze er niet altijd zin in. Ze is al 11, maar heeft mijn autoriteit altijd al uitgedaagd en lopen aan een touw volgens mijn ritme, dat blijft ze maar stom vinden.

Boefje kakt bij een boom, ik sta al klaar met een gezellige roze hondenpoepzak om mijn linkerhand. Een mevrouw fietst langs en kijkt afkeurend. Meeste mensen kijken zo als ze mijn hond zien kakken, de rest van de tijd kijken ze vertederd naar mijn slimme hond met haar grote, vragende ogen. De kwaaie mevrouw stapt af en zegt: 'Dat is naast een speeltuintje!'. Met mijn voet wijs ik de drol aan op het 'terrein' van de boom en houd ik mijn poepzak omhoog en zeg dat ik het direct weer opruim. 'Belachelijk!' schreeuwt de mevrouw tegen me als ze weer opstapt en wegpeddelt. Ik snap wel wat ze bedoelt ongeveer, maar zij weet wellicht niet dat er in onze drukbevolkte buurt 5 speeltuintjes zijn en geen enkele hondenuitlaatplek. Mijn hond poept zodoende altijd bij een boom in de buurt van één of ander speeltuintje!

Mijn neef van 6 komt logeren. Hij is bekend met alle 5 speeltuintjes. Vaste prik, als hij komt, een bezoek brengen aan alle speeltuintjes. De mooiste heeft een 'groot' klimrek. Als je 6 bent, ben je te groot voor een wipkip, dus een 'groot' klimrek is wat we nodig hebben. Mijn neef vraagt meerdere keren of ik bepaalde klimoefeningen ook kan en of ik dat wil laten zien. Normaal gym ik van harte mee, ik ben tenslotte tante en geen oma. Vandaag zeg ik dat ik griep heb en dat ik over een poosje weer samen met hem ga klimmen. Ome Strato wordt ook gevraagd wat hij allemaal kan op het klimrek. Ome Strato kan niks op het klimrek, als kind al niet.

Ome Strato kan wel koken en hij maakt macaroni met erwtjes, ham en kaas uit de oven. Dat leek ons wel een verantwoord kindergerecht. Als Strato alle bakblikken in één beweging uit de oven probeert te halen omdat hij de oven nodig heeft, valt de stapel om. Het bovenste blik was gevuld met knikkers. Deze gebruik ik wel eens om taartbodems te bakken. Mijn neef en ik gaan maar eens kijken in de keuken. Mijn neef is verrukt vanwege alle rollende knikkers. Strato zegt dat hij vast gaat koken als mijn neef de knikkers op wil ruimen. Strato mag van mijn neef niet koken, dat is gevaarlijk zo, hij kan uitglijden. Mijn neef begint, liggend op zijn buik knikkers te verzamelen. Al gauw zegt hij dat we moeten helpen. Strato zegt dat hij geen zin heeft om te helpen. Mijn neef spreekt Ome Strato streng toe: 'Dat is niet eerlijk. Als je geen zin hebt om te helpen, dan help ik ook niet'. Ik zeg dat mijn neef een punt heeft, dus Strato ruimt ook een paar knikkers op. Ik verontschuldig me weer, zeg dat ik niet kan helpen. Mijn neef ligt nu op zijn buik met zijn hoofd onder het aanrecht, waar al jaren een plint zou moeten zitten, en zegt: 'Ja, want jij hebt kanker'.

Ik wil het liefst heel hard lachen, maar houd me in. Zo doen kinderen dat. Je loopt op eieren en zij helpen je wel even met de realiteit. Ik ben blij dat ik weet dat mijn neef er van weet, want ik vraag me al dagen af hoe ik het logeerpartijtje aan zal pakken. Of ik mijn pruik op moet zetten, mijn muts op moet houden, mijn pruik moet verstoppen. Hoeft allemaal niet, mijn neef weet het en zit er niet mee, bejegent me niet anders dan anders. Ik leg nog wel uit dat ik denk dat ik geen kanker meer heb. Mijn neef vraagt 'hoezo'. Ik vertel hem dat ik geopereerd ben en dat de kanker toen weggehaald is. Strato neemt het verhaal over en vertelt erbij dat ik nog wel spuitjes krijg om te zorgen dat het ook nooit meer terugkomt en dat het daarom nu net is of ik griep heb. Mijn neef weet genoeg. Hij heeft een langer stuk gereedschap nodig dan de houten pollepel om onder de vaatwasser te hengelen naar knikkers. Ik pak een dikke rol tape en maak twee pollepels aan elkaar. Precies wat hij nodig heeft.

Mijn neef heeft van zijn oma een gorillapak gekregen. Een fleece huispak uit één stuk met een capuchon als gorillakop. 's Avonds geef ik dit aan hem. Hij wil het aan en doet het niet meer uit, hij past het maar net, maar het deert hem niet. Hij heeft toevallig sokken met apen erop bij zich, die doet hij ook aan. Als hij slaapt, ligt hij op zijn rug, midden en overdwars in mijn bed met de capuchon nog op en apensokken aan. Mijn apengatje.

Morgen de uitslag van het erfelijkheidsonderzoek. Ik ben al de hele week niet in goede doen.