maandag 25 augustus 2014

Twee vragen


We zijn onderweg naar Frankrijk. Stephanie rijdt, Strato is bijrijder en Hondje en ik bezetten de achterbank van een kleine, gele Citroen.

Ik ben blij dat we op vakantie gaan, maar verwacht nog wel een telefoontje van dokter In der Sas vandaag. Een en ander zat me nog dwars en het is me gelukt dit gevoel om te zetten in twee vragen.

1. Is mijn mammografie 'veelzeggend' of vanwege 'dicht melkklierweefsel' niet zo zinnig?

2. Kan het zijn dat mijn conditie slecht blijft door verminderde hartpompfunctie, ook al is deze binnen de marge? (Stel dat je normaal op 70% zit en nu op 50%, dan heeft dat invloed op je conditie, zou je denken).

Als dokter In der Sas belt, lig ik op een hotelbed ergens in de regio Picardi in Frankrijk. We zijn net aangekomen, het is hier koud en het regent al de hele dag onafgebroken hard. We hebben in ieder geval de helft van de reis erop zitten.

Dokter In der Sas brengt ook het goede nieuws van de hart-echo-uitslag. Ik kan weer beginnen met immunotherapie en dan na twee keer moet ik zelf weer een afspraak maken met de cardioloog  in het Slotervaart en met haar. De geplande nucleaire ejectiefractiebepaling in AVL mag ik afzeggen.

Ik stel mijn eerste vraag, over de waarde van de mammografie. Dokter In der Sas zegt dat ze me geen bevredigend antwoord kan geven. De mammografie is protocol, het middel dat ze hebben naast (HEEL BELANGRIJK) zelfonderzoek. Volgens de dokter moet je ook niet altijd maar een MRI willen omdat die straling niet goed voor je is. Ze voegt hiermee nog een nieuwe dimensie toe aan het verhaal wat ik eigenlijk al kende van Radioloog Dokter Almhof.

Bij 'dicht melkklierweefsel' is het inderdaad mogelijk dat ze niets zien op de mammografie.
Gek genoeg ben ik wel tevreden met dit antwoord. Ik heb begrip voor het protocol, snap dat geld, middelen, geld en kennis en geld allemaal een rol spelen. Ik kan leven met de imperfectie van het leven, maar leef graag bij de feitelijke waarheid, voor zover mogelijk. Dus niet gaan zitten juichen om een mammografie waarop 'niks' te zien is, als er niks te zien valt!

Op vraag twee krijg ik een helder nadrukkelijk antwoord. Van een verlaagde hartpompfunctie, binnen de marge van het 'gezonde' merk je helemaal niks! 70% of 50% maakt niet uit. Dat verklaart dus niet mijn moeite met conditioneel op gang komen.

Die avond eten we bij onze gastvrouw en -heer aan tafel mee, samen met de andere gasten. Tegenover mij zit een vriendelijke Frans die af en toe wat tegen me zegt in slecht Duits. De gastvrouw werkt heel hard, de gastheer kletst veel. We eten Paté, met een heerlijke dessertwijn, die ze in Frankrijg juist vóór het eten drinken, wij doen dat in Nederland helemaal verkeerd. We eten Boeuf Picardi met pruimen, toe kaasjes en toe-toe huisgemaakte quetschen taart. Erg lekker allemaal en voorzien van veel wijn. De vakantie is begonnen.