woensdag 28 mei 2014

Jarig


Een vijfgangendiner is best een uitdaging als je darmen het niet doen.

Om 3 uur 's morgens zit ik te zuchten op de toilet, de kramp in mijn buik straalt uit naar mijn benen en rug. Ik puf, ik wiebel, ik probeer te ontspannen. Zo zal een bevalling ongeveer gaan, maar dan veel erger denk ik.  Geen ervaring mee. Het kan me hoe dan ook niet schelen. Ik heb een fantastisch verjaardagsfeestje gekregen! In een privĂ© etablissement met exquise gerechten en wijn. Voor het eerst van mijn leven heb ik runder-tong gegeten. Ik heb zelfs nog cadeautjes gekregen, terwijl het diner ook al een cadeau was. Ik was nog net niet jarig, maar voelde me wel enorm jarig. Om 1 voor 12 barsten mensen in zingen uit.

Ondanks de valpartij van een uurtje geleden, zie ik er nog heel aardig uit. Ook echt mijn best gedaan vandaag, mezelf goed aangekeken in de spiegel en er wat van gemaakt. Mijn broer merkt op dat hij vandaag voor het eerst sinds tijden 'zijn zus' weer zag toen hij me kwam ophalen op mijn werk, omdat het regende.

Tijdens het eten hebben we van alles besproken, het ging onder anderen over spiraaltjes en over poep-transplantatie. Het deerde niet, het waren echte, oprechte gesprekken. Ik weet niet wie er mee begon, maar het ging ook over uitvaartwensen. Tegen mijn broer zeg ik, dat ik graag na mijn overlijden door hem een berg op gesjouwd wil worden in Tibet, waar vervolgens lokale monniken me in stukken aan gieren zullen voeren en dit mag gevierd worden. Dit heb ik een keer op TV gezien en het heeft indruk gemaakt. Het is natuurlijk een grap, zoiets ga ik nooit van mijn broer, of wie dan ook, vragen. Doe mij in een kartonnen doos, schrijf daarop 'Retour afzender' en drop me bij het crematorium. Mijn broer zegt dat als ik dat wil, dan sjouwt hij mij een berg op in Tibet om me te laten voeren aan de gieren. Ik zie dat hij het meent, volgens mij ziet hij zo'n avontuur zelfs wel zitten. Mijn broer en ik, wij zijn broer en zus, onvoorwaardelijk.

Ik ben geboren op een maandag en wordt honderd op een zondag!